Side 1 af 2

Levetid batteri

: ons 8. feb 2023 11:45
af sn76
Kan det virkelig passe at et Excide EK 700 batteri 70AH(batteri til en nuværende pris på 15-1700 kr )allerede begynder ikke at kunne holde fuld kapacitet efter blot 3½ år fra produktionsdato?
Det holder en spænding på 12,1 v lige pt efter at have stået en hel nat, har haft batteriet ladet helt op, jeg har målt 11,8v efter at bilen har stået stille en hel dag med det kan den tøve med at aktivere startmotoren.... Ladespænding er 14,1-14,3v
Min A2 er helt standard Dansk udgave fra ny, radioen er dog skiftet....

Re: Levetid batteri

: ons 8. feb 2023 15:33
af HamSjelv
3½ år er for kort levetid på et startbatteri. Men bruges batteriet til andet end motorstart (som f.eks. oliefyr), koster det levetid.

14,3V ladespænding er lige til den lave side med de udetemperaturer vi har lige nu.

Jeg vil anbefale at kigge efter stilstandsforbrugere og stilstandsforbrug på startbatteriet.

Re: Levetid batteri

: ons 8. feb 2023 15:42
af sn76
Fandt en løs møtrik til kabelskoen sikring til det lille sorte kabel der går til + polen på batteriet, nogen der ved hvad den forsyner og hvor meget strøm der løber i den?

Re: Levetid batteri

: tors 9. feb 2023 10:28
af sn76
Har haft batteriet afkoblet natten over efter jeg har ladet det fuldt op, her kl 1020 er spændingen målt til 12,35 v (bruger et Fluke 177 måleinstrument med kopi målepinde/kabler fra Kina )
Excide skriver at spændingen er 12,6 v ved fuldt opladet batteri...
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/exid ... Manual.pdf
Efter at batteriet er tilkoblet igen falder spændingen til 11,7v målt med tændingen slået til, målt via OBD2 ELM 127(Kina) over blue tooth

Re: Levetid batteri

: tors 9. feb 2023 15:40
af HamSjelv
sn76 skrev: tors 9. feb 2023 10:28Efter at batteriet er tilkoblet igen falder spændingen til 11,7v målt med tændingen slået til, målt via OBD2 ELM 127(Kina) over blue tooth

Det ville være meget mere interessant at vide hvad det tilgængelige Fluke 177 korrekt mener batteriklemspændingen er.

Men jeg vil medgive det lyder som om dét batteri er tæt på EOL.

Måske en 'rystetur' med en Ctek Recon-program?

Re: Levetid batteri

: lør 11. feb 2023 19:28
af sn76
Det ville være meget mere interessant at vide hvad det tilgængelige Fluke 177 korrekt mener batteriklemspændingen er.
Måler spændingen til 12,06 v med batteri tilsluttet, efter bilen har stået over 24 timer
Måske en 'rystetur' med en Ctek Recon-program?
Sådan en har jeg deværre ikke adgang til....

Re: Levetid batteri

: lør 11. feb 2023 20:35
af Ejner
Anskaffede oktober 2018 et Exide EK800 AGM batteri, 80Ah, CCA 800A hos Refako. Batteriet er fysisk lidt større end det der sad der. så nu er er hele batteri rummet fyldt op.
Det har været i brug ca. 4½ år med en blanding af korte daglige byture samt længere strækninger. Stop-start system fungerer fint, hvilket også er et udtryk for at batteriet stadig er på mærkerne.

Re: Levetid batteri

: lør 11. feb 2023 20:41
af sn76
Start/stop funktion fungerer stadig......
Det er pt. kun et problem når det er meget koldt og bilen har stået stille en dags tid....

Mon det kunne give en effekt:
"D4. Recovering from deep discharge. When
battery voltage is below 12.1V, proceed as
described in D1 but prolong total duration for
step one and two up to 48h. During all charging,
battery temperature can’t exceed 50°C."

"D1. Charging: Initially charge at 10–20A of
constant current until reaching 14.4V, followed
by a regulated Voltage charge at 14.4V without
current limitation until supplied current is below
2% nominal Capacity; finish at constant current
of 2% nominal Capacity during 2h. During all
charging, battery temperature can’t exceed 50°C"

Re: Levetid batteri

: søn 12. feb 2023 08:05
af HamSjelv
Jeg kan kun, igen, anbefale at måle/få målt standby forbruget. Især have fokus på den eftermonterede autoradio. Standbyforbruget bør være lavere end 30mA.

Da jeg i sin tid solgte min Lupo 3L en uge før sin 10 års fødselsdag og 170.000 tilbagelagte km., sad det originale fungerende startbatteri stadig i vognen.

Re: Levetid batteri

: søn 12. feb 2023 09:13
af Ejner
Jeg fandt et "standbye" forbrug > 30mA, da det tidligere batteri var i brug.
Det skyldes bundstykket i tændingslåsen, som blev udskiftet.
Som H.S. anbefaler er det nemt at kontrollere med en multimeter måler. Sæt den på ampere måling og i serie med batteri. Men lad være med at starte bilen, da måler typisk kun kan tåle maks. 10A i belastning.

Re: Levetid batteri

: søn 12. feb 2023 15:35
af sn76
I givet fald har jeg så flere problemer: for højt standby forbrug / ikke fuldt opladet batteri grundet forkert ladeudstyr / defekt batteri.
Har kun (smart)ladere beregnet til alm. Bly batterier:

Victron 12V 4A: https://www.victron.dk/shop/69-ip65---o ... 4a-12v08a/

Ultimate Speed ULGD 5.0 A1 , 5A fra Lidl

Lige fundet en Mascot 9740 12v 10A 3 trins lader frem fra en campingvogn: https://mascot.no/media/1047/9740-tech-spec.pdf

Lige pt prøver jeg med en Mascot 10A som lader med konstant 10A indtil spændingen når 14,7 V derefter lader den med en konstant spænding på 14,7v på 2. trin i omkring 4 timer det er lidt højt i forhold til de 14,4 v som Exide anbefaler

Re: Levetid batteri

: lør 29. apr 2023 07:37
af Søren
Mit er stadig original.. 2005’ er kørt 671.000km

Re: Levetid batteri

: lør 29. apr 2023 09:07
af doktorfrank
Jeg har på flere A2 oplevet, at batteriet (akkumulatoren i min gamle terminologi) virkede svagt. Også efter udskiftning til nyt ... det var klart forbruget i stilstand, der var årsagen, og med lidt detektivarbejde nåede jeg frem til den kombinerede enhed, der går under navnet rudeoptræk i venstre dør! Igen noget af det el-udstyr, som fabrikken har overladt til det velrennomerede Siemens, som får komponenterne produceret i fx Ungarn. Det gælder også komfortboxen, der (også) er kendt for kort levetid.
Rudetrækmotoren har jeg hver reddet blot ved at demontere og adskille, rense de elendige kontaktpunkter til printkortet, samle og genmontere - og vupti Gine, nu taber akkumulatoren ikke den halve kapacitet under parkering i ugevis.

Re: Levetid batteri

: søn 30. apr 2023 13:40
af Paul3L
doktorfrank skrev: lør 29. apr 2023 09:07 - og vupti Gine, nu taber akkumulatoren ikke den halve kapacitet under parkering i ugevis.
Nu er jeg ikke så fingersnild som de fleste, men har dog lært, at skal man langtidsparkere bilen, så er det bedst at afmontere batteriet ved minus-polen - så slipper man for at genoplade batteriet.

Re: Levetid batteri

: søn 30. apr 2023 18:35
af Søren
Kan være at det er fordi min køre 100km hver evig eneste dag.. nogen dage 170-200km..

Re: Levetid batteri

: man 1. maj 2023 14:43
af HamSjelv
Paul3L skrev: søn 30. apr 2023 13:40...at skal man langtidsparkere bilen, så er det bedst at afmontere batteriet ved minus-polen - så slipper man for at genoplade batteriet.
Hmm,
Bly-syre batterier lider, ligesom alle andre batteriteknologier, også af selvafladning. Nogle producenter specificerer så højt som 5% selvafladning/måned afhængigt af opbevaringsmiljø.

Så frakobling af bilens elnet fra startbatteriet fjerner kun en del af afladningen.

Re: Levetid batteri

: tirs 2. maj 2023 12:34
af sn76
Jeg har et stilstandsforbrug på mellem 0,15A - 0,45A med lukkede døre og ingen nøgle i tændingslåsen, Doktorfrank: hvor sidder boksene ?

Jeg har denne fejl:
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 8Z0 907 379 B
Component: ESP 20 CAN V015
Coding: 10769
Shop #: WSC 02154

1 Fault Found:
01434 - Brake Light Disable Relay (ESP) (J508)
57-00 - Electric Circuit Failure
Nogen der stødt på denne fejl før og kan den være synderen?

følgende Sikringer havde indflydelse på forbruget
3 spændingsomformer 1: Faldt fra 0,150A til Ca 0,070A forbrug ved at tage sikringen ud....
Radio bruger omkring 0,050A

Re: Levetid batteri

: tirs 2. maj 2023 20:37
af Paul3L
HamSjelv skrev: man 1. maj 2023 14:43 Så frakobling af bilens elnet fra startbatteriet fjerner kun en del af afladningen.
Det kommer naturligvis også an på i hvilket miljø bilen og dermed batteriet langtidsparkeres, det har du ret i.

Min Lupo står langtidsparkeret i garage fra april til september, så det er minimalt hvad der aflades når der er afmonteret ved batteriets minuspol. Om vinteren, når Lupoen står køreklar udendørs, så sætter jeg opladeren til batteriet natten over ved temperaturer under -15 grader, for en sikkerheds skyld. Det skal lige tilføjes, at jeg ikke kører hver dag om vinteren, måske et par gange om ugen kan det blive til.

Fandt iøvrigt siden i Lupoens instruktionsbog, hvor dette med batteriet omtales.
IMG_20230502_0001.jpg
IMG_20230502_0001.jpg (162.38 KiB) Vist 1974 gange

Re: Levetid batteri

: tors 4. maj 2023 09:20
af sn76
Ser ud til at batteriet er Ok har nu ladet det op med en 10A 3-trins lader og den har derefter holdt 12,55v natten over med minus polen afkoblet...

Så er spørgsmålet om stilstandsforbruget på de 0,15A-0,45A, Er bundstykket en mulighed? Koster ca. 100 kr

Re: Levetid batteri

: tors 4. maj 2023 10:48
af Ejner
Bestemt en mulighed.
Jeg mener du burde kunne tjekke det ved at hængte forsyning til bundstykket fra.
Placerer du dit baghoved på bremsepedalen burde du kunne se til/fra ledninger underop til bundstykket, og finde forsyningen.