Side 1 af 2

Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 17:14
af Michael Munk
Hej
Jeg skulle til synmed lupoen, og ville så lige køre motoren varm i en fart, og kørte derfor på motorvej og gav en noget gas (læs: bundgas). Da jeg kørte af motorvejen, mistede den pusten, og derefter har den ikke ville køre mere end 80km/t.
Når jeg giver gas bevæger turboarmen sig fint, og når jeg udlæser ladetryk med VCDS ændrer det sig også fint.
Jeg synes jeg kan læse at der kan være noget med ventilen som hedder N75. Kan jeg udlæse om den virker som den skal? eller er der nogen som har et andet og bedre bud på hvad der kan være galt?
Nå ja, og så har jeg fejlen "17964 Ladetryksregulering - P1556 - 35-00 - Under reguleringsgrænse"

Når jeg kører en tur og Lupoen går i nødkørsel, bliver værdien "Ladetrykreg. (N75)x" = 92.4% og ændrer sig ikke længere når jeg giver gas.

Re: Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 18:16
af Ejner
Hvad er øvrige data på 3L'eren - årgang, km, osv
Mit gæt er en turbo der er begrænset i forstiller mekanismen, så de små vanes ikke kan åbne tilstrækkeligt til at den kan komme af med udstødsgassen ved hastighed > 100-110 km/t.
Det kræver demontering af turbo, rensning og genmontage.
Glem alt om at du kan spraye barberskum lignende produkter ind i turbo som så skulle kunne klare renseopgaven - det er ikke pengene værd.
Den virkelige årsag er bla sodskaller, rustflager der gør at forstiller går i bekneb, og hertil ikke mindst ligger der en bundplade under vanes hovederne, som bliver presset op mod disse og begrænser udslaget pga korrosionsdannelse under denne. Når du står med pladen i hånden vil du se at vanes hoveder har haft rigeligt kontakt og slidt sig ned i pladen. Disse ramper skal rettes af ved planslibning inden samling, og endvidere skal korrosions laget renses væk også.
Min baggrund er renovering af 2 stk turboer, og så spiller det altså bare med sædvanlig topfart, når den rensede turbo er på plads igen.

Re: Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 18:21
af Michael Munk
Hej
Jeg kommer aldrig op på 100-110km/t. Lupo'en går i nødprogram når jeg rammer 60km/t og så vil den ikke rigtig over 80km/t. Faktisk får den aldrig skiftet til 4. gear hvis ikke jeg gør det manuelt.
Turborenovering er ikke noget jeg kaster mig ud i, så bliver det en ny turbo. Men jeg vil meget nødig skifte en turbo hvis jeg ikke er sikker på at det er den det er galt med.

Re: Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 18:32
af 383CI
Bevæger armen sig også NÅR bilen ikke kan trække?
Altså, få en til at give gas mens du kigger ned, efter den har mistet pusten.

Hvordan kommer kræfterne tilbage? Efter stop og start igen?

Det lugter rigtigt meget af N75 men min 2èr har lige gjort det samme. Her var det VLT armene der hang. Her hjalp "mekaniker på dåse" ikke en skid, men adskilt og renset. Nu kører den 180+ igen.

Re: Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 19:11
af Michael Munk
Jeg må lige have tjekket om armen bevæger sig når den er gået i nødprogram.

Ja, den får kræfter igen efter afbrudt tænding..... nu lyser motorlampen så også, men det må være pga den fejlkode. Det er åbenbart lidt tilfældigt om lampen lyser eller ej.

Nå ja, lupoen er fra 2004 og har gået 270.00km

Re: Manglende trækkraft

: ons 15. apr 2020 19:39
af Ejner
Jeg nåede km 316.000 inden jeg over en periode på ca. 1-2 mdr bøvlede med at kunne få farten op, hvor den nogen gange kunne og andre gange ikke - den var i labil tilstand. Så en handske på og motionere armen til den begyndte med at virke medgørlig igen - men det er kun en nødløsning. Bevares det er gratis at gøre, men turboen bliver ikke hjulpet ud af de grundlæggende vanskeligheder. Adskil den og rens den op, så er den klar til km 300.000 igen.

Re: Manglende trækkraft

: tors 16. apr 2020 07:32
af Kim B Olesen
Start lige med at tjekke om der er rimeligt vacuum ved indgangen til N75, det kan både være vacuum problem og turboen der trænger til at blive renset 🤪
Som jeg forstår det er det noget der er kommet pludseligt ?
Du siger du næsten ikke kan komme over 60 km/t - hvordan kørte den i går eller sidste uge ?
Hvis det er kommet pludseligt, hælder jeg mere til et vacuum problem 😎

Re: Manglende trækkraft

: tors 16. apr 2020 07:33
af Ejner
Og så missede jeg foto der viser hvor tilkokset det var ved åbning af turbo, og det kommer her
Hvad jeg fandt af opblokning ved åbning af turbo - ikke så underligt at den ikke altid kunne flytte forstiller mekanismen! Den indvendige del af udvendig arm griber i runding øverst i billede udfor hul.
Hvad jeg fandt af opblokning ved åbning af turbo - ikke så underligt at den ikke altid kunne flytte forstiller mekanismen! Den indvendige del af udvendig arm griber i runding øverst i billede udfor hul.
20191228_172528_Web.jpg (82.93 KiB) Vist 10533 gange

Re: Manglende trækkraft

: tors 16. apr 2020 08:39
af 383CI
Kim B Olesen skrev: tors 16. apr 2020 07:32
Hvis det er kommet pludseligt, hælder jeg mere til et vacuum problem 😎
Også en mulighed, måske specielt hvis det er "helt konsekvent" den falder fra ved 60/80 km/t her tænker jeg på hvis der er faldet en slange af eller lignende.

Hvis det er mere LaLaaaaLalaLaaaaaa hvornår den ryger tænker jeg stadigt på N75 eller på det koks som jeg/vi jo havde på 2èrne for nyligt og som Ejner så fint beskriver og dokumenterer .

Re: Manglende trækkraft

: tors 16. apr 2020 10:09
af HamSjelv
... og du er helt sikker på du ikke har skudt en trykslange af et eller andet sted?

Re: Manglende trækkraft

: tors 16. apr 2020 20:28
af 383CI
HamSjelv skrev: tors 16. apr 2020 10:09 ... og du er helt sikker på du ikke har skudt en trykslange af et eller andet sted?
De gange jeg har oplevet det har det tydeligt kunne høres. Uanset om det var på EGR ventilen, eller intercooleren.

En anden ting kunne være at slangen gaber, og blæser luften ud der i stedet for ind i indsugningen. Dog ville jeg så anslå trækket ville komme tilbage hvis/når hullet trækker sig sammen igen.

Når "mine" pumpede modeller går i "limpmode" kan de køre godt 110-120 men det passer vel med en upumpet trækker 80?

Re: Manglende trækkraft

: fre 1. maj 2020 12:15
af Michael Munk
Nu har jeg skiftet N75 og MAP, og det gav ingen forskel. Jeg har mere end 0,5bar vacuum i systemet.
Så nu har jeg bestilt en ny turbo på ebay (bestilte i går eftermiddags, og her til middag blev den leveret)
Er der noget jeg skal være OBS på når jeg skifter turboen? eller er det bare plug and play?

Re: Manglende trækkraft

: fre 1. maj 2020 14:40
af doktorfrank
Uanset at jeg helt bestemt tror, at en “ny” eller renoveret turbo er helt oplagt, vil jeg alligevel pege på, at efter min erfaring tyder en halv bars undertryk levet af vakuumpumpen på enten en utæthed (fx i bremseforstærkeren) eller en meget slidt vakuumpumpe.

Re: Manglende trækkraft

: fre 1. maj 2020 14:56
af Michael Munk
doktorfrank skrev: fre 1. maj 2020 14:40 Uanset at jeg helt bestemt tror, at en “ny” eller renoveret turbo er helt oplagt, vil jeg alligevel pege på, at efter min erfaring tyder en halv bars undertryk levet af vakuumpumpen på enten en utæthed (fx i bremseforstærkeren) eller en meget slidt vakuumpumpe.
Jo, jeg skrev også mere end en halv bar. Hvor meget undertryk bør der være ved tomgang?

Jeg kan konstatere at der også er temmelig meget motorolie i indsugningssystemet. Ved ikke om det er normalt eller det er endnu et tegn på at turboen er død.

Re: Manglende trækkraft

: fre 1. maj 2020 15:23
af Ejner
Det kan være en udfordring at få M8 møtrikker, NV12, der holder manifold på topstykket af uden at gøre dem runde - brug kun godt værktøj. Skulle en være genstridig, tag en smal stålmejsel og få den til at bide i møtrik i en tangentlinie og så giv mejslen et par gode hammer slag, så den går løs - men den vil ikke være god at anvende igen, så hav ekstra møtrikker til rådighed.

Pas på med luftsiden af turbo, hvor der er tryk på. Vigtigt her at montere formslanger korrekt på stutse, og ikke mindst få de fjedrende slangebånd placeret korrekt så de låser og holder slangen fast. Jeg vil godt indrømme man kan komme til at lave fejl - efter 1. prøvetur var den ikke for kvik på hjemvejen, lød lidt buldrende i tomgang - ganske rigtigt slangen var trykket delvis af stutsen, da slangebåndet var blevet placeret for yderligt i forhold til stutsen.

Flexslange der fører returolien fra turbo til blok kan med fordel skrues af ved den store M24 omløber tæt på blok, og lade den dinglende gå med turbo op. Herefter er det væsentligt nemmere at demontere slangen på turboen i den anden ende når turbo ligger på bordet. Slange bygges over på ny turbo og spændes behørigt inden montage af turbo. Så er det ingen sag at montere slange på stuts på motorblok, hvor der er fornuftig plads til en stor fastnøgle. Husk at spænde M24 omløber for tæthed.

Gummislangen monteret på vacuumdåsen har også et lille fjedrende slangebånd på sig, og klemvirkningen skal tages væk inden slange trækkes af ellers risikeres at gummislange går i stykker. Men det er svært at se den uden at anvende en spejl hertil.

Re: Manglende trækkraft

: lør 2. maj 2020 15:12
af Michael Munk
Hej igen
Så fik jeg skiftet turboen.... 1000 tak til Ejner for hans instrukser, som var en kæmpe hjælpe.

Resultat er...... uændret :-(

Så N75 og MAP sensor og turbo er skiftet uden resultat. (jeg er næsten lige så dygtig som et autoriseret værksted)
Så fik jeg den uhyggelige tanke at systemet måske ikke kunne få luft, så jeg fjernede luftfilteret.... også uden nogen forbedring.
Jeg har kigget alle trykslanger fra turboen efter, og jeg kan virkelig ikke finde nogle sprækker eller huller...... hvor i alverden bliver mit turbotryk af?
Jeg kan ikke komme på flere ideer, og konen er begyndt at snakke om at købe en BMW i stedet!!!!! og jeg føler mig virkelig presset over den slags modbydelige trusler.....

MVH
En desperat lupo ejer.

Re: Manglende trækkraft

: lør 2. maj 2020 16:14
af Ejner
1. Vandringen ved vakuum dåsen skal gerne være ca. 9-13 mm, så de små vanes på udstødnings siden i turbo åbnes tilstrækkeligt for at opnå top hastighed. Tjek, selvom det er en ny turbo, ved at flytte stangen / udvendig arm manuelt med god kraft med et stykke værktøj i hånden, at vandringen er tilstede.
2. Har du haft adskilt formslangen på afgangs siden af intercooler, der sidder sammen med motorkøler i front. Rørføringen på dette sted i retning mod indsugningsmanifold på topstykket har et dybpunkt, og her kan der samle sig flydende medier over tid - typisk lækage olie fra glideleje på turbo, få det tømt ud måske 1-2 kopfulde. Da vi er på luftsiden af turbo med tryk på skal du være omhyggeligt med at tjekke, at formslanger (i begge ender) sidder korrekt på stutse og at slangebånd er intakte. Her oplevede jeg at den der skulle udføre fast klemningen af formslangen på intercooler afgangs stuts var aldeles mør og rustet over.
3. Ellers vil jeg foreslå afkobling af udstødnings røret hvor den er monteret med 3 pindbolte på afgang af turbo. Kør en kort (men larmende) tur, og få fornemmelsen af om den nu kan gå kvikt op i normal hastighed. Konklusion kan blive at der er forstoppelse nedstrøms i udstødningen, sandsynligvis en af katalysatorerne der er lukket for meget til.
4. VCDS er stadig et godt værktøj til indkredsning af en diagnose - er fex trykopsætningen over turbo OK etc.

Re: Manglende trækkraft

: søn 3. maj 2020 09:30
af Michael Munk
Hej
Det er sku guld med sådan et forum, og nogen som gider at bruge deres tid på at hjælpe en mekaniker rookie som mig.
Jeg fik tømt trykrøret.... der var lidt olie i, men ikke noget som kunne være årsag til at der ikke kunne komme luft igennem.

Så pillede jeg udstødningen fra turboen, og kørte en tur. Jeg er enig i at VCDS er et uundværligt værktøj til fejlfinding, så det var selvfølgelig koblet til igen, og denne gang kom der tryk på systemet.
Det røde på grafen er ønsket tryk og det grønne er aktuelt tryk.
TurboTryk.png
TurboTryk.png (45.56 KiB) Vist 9942 gange
Jeg har glemt at gemme en "før" graf, men da var trykpeaksne ca 1/4 højde af dem jeg har nu.

Så konklusionen må være at min tur på motorvej for at brænde udstødningssystemet ordentligt igennem er lykkedes.... problemet er så bare at der har være så meget sod i systemet at det har kokset katalysatoren fuldstændig til...

Så er spørgsmålet bare hvad man gør ved det? køber man en ny eller koster det mere end en ny lupo, kan man rense den? eller kan man købe en tilfældig katalysator og skære den gamle af røret og svejse den nye på?

Re: Manglende trækkraft

: søn 3. maj 2020 10:08
af Michael Munk
Fandt en ny katalysator til 2500kr på ebay. Det den er bestilt, og så håber jeg snart at kunne køre til syn med lupoen som efterhånden skulle have været synet for 3-4 uger siden.

Re: Manglende trækkraft

: søn 3. maj 2020 10:35
af Ejner
En koks rest vil begynde at udgløde ved ca. 500-525°C og bliver omdannet til aske, der fylder væsentligt mindre. Den proces anvendes ved regenerering af partikel filtre som f(dp) ved øgning af brændstofmængde der hæver udstødstemperaturen under koks afbrændings forløbet.
I teorien kan man placere katalysatoren i en udglødningsovn, og holde temperaturen i ca. 1 time. Det må ikke være i inert atmosfære, der skal være O2 tilstede, så C+O2 kan danne CO2.
Det er nok en udfordring at finde en ovn med tilstrækkeligt høj temperatur en søndag formiddag og fruens ovn i køkkenet vil nok kun kunne presses op til godt 250°C.
En realistisk løsning kunne være at finde et udstødnings sæt ved en ophugger, som har fået det anerkendende nik at være OK - ellers hos et medlem her i forum.