Side 2 af 3
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: fre 9. dec 2016 13:33
af ph.
Vyffe skrev:
På de fleste bimmere forholder det sig anderledes
ligesom på citroen, pisjø, En del Honda'er osv. osv. osv....
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: fre 9. dec 2016 18:38
af HamSjelv
Batmann67:
Løber der vand ud af den der lille slange der ender i ekspansionsbeholderen? Jeg mener det er 'serviceindikatoren' for vandpumpen.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: fre 9. dec 2016 20:27
af Michael Munk
Det der er jo helt klart en utæt toppakning.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: fre 9. dec 2016 23:33
af Skipper
Michael Munk skrev:Det der er jo helt klart en utæt toppakning.
Enig, med mindre det er en flækket top, eller han er heldig det blot er vand der er kogt af, pga. dårlig termostat, eller en defekt vandpumpe.
Jeg tror ikke vi kommer videre med flere gæt, inden der igen er gjort lidt med en skruenøgle........................
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 15. dec 2016 14:58
af batmann67
Jeg er noget på standby pt, da jeg har været inde og blive opereret for et ødelagt korsbånd, menisk og brusk skader i knæet.
Fakta omkring bilen er følgende
- startede med at blive lidt varm ved motorvejskørsel
- tjekkede termostaten, og skiftede den da den åbnede langsommere end den nye.
- blev så varm bare ved alm landevejskørsel
- så kunne varmeapparatet ikke længere varme.
- olien ser fint ud
- Når motoren er kold, så er der ikke luft bobler i vandbeholder.
- Det ser ud til at vandet bliver presset ud af overløbet på ekspansionsbeholderen, når motoren kommer op på ca 90 grader.
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: tors 15. dec 2016 15:44
af doktorfrank
Jeg anerkender til fulde, at det kan være vanskeligt, for ikke at sige smertefuldt, at erkende en toppaknings endeligt allerede efter så km på klokken
En ting er imidlertid fuldstændig sikkert: Det bliver værre meget meget hurtigt ved blot at fylde vand på og køre. Så på med vanterne og af med toppen (motorens altså
)
Når du ved, hvordan det ser ud "indefra" er der gode muligheder for, at vi vil være hjælpsomme
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: tors 15. dec 2016 18:38
af CJohansen
Det er sådan, at min kone bliver meget hurtigere rask, hvis bare der er nok der gider snakke om hendes dårligdomme.............................
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: tors 15. dec 2016 19:01
af audia2
Jeg havde problemer med at min spyttede vand ud af ekspantionsbeholderen. Det viste sig at være vandpumpen på mit oliefyr der ikke startede, dermed begyndte kølervæsken at koge og den spyttede det ud....
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: tors 15. dec 2016 22:21
af doktorfrank
Sådan noget luksusgrej har jeg (desværre/heldigvis) ingen erfaringer med ... så den så jeg ikke lige komme. Således oplyst siger jeg: Tak
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: fre 16. dec 2016 23:46
af batmann67
Smider lige et link til udskiftning af toppakningen/topstykke.
http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... nder_head/
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: ons 11. jan 2017 18:27
af batmann67
Hej Folkens og Godt Nyt År
Så er der nyt angående Audi A2 med kølings problemer !!!
Møllen på vandpumpen er gået løs og taget imod inde på motorblokken, jeg kan ikke vurdere om der er sket skade på selve motorblokken.
Så jeg ligger et par billeder op, så jeg kan hører jeres vurdering!
- WaterPumpHouse.jpg (248.62 KiB) Vist 10453 gange
Hvor er det aluminium henne som mangler på møllen?
- WaterPump defect.jpg (149.5 KiB) Vist 10453 gange
Her ses den gamle vandpumpe som blev skiftet for omkring 5.000 km siden i forbindelse med tandrems skifte (det lavede jeg selv).
Den tidligere pumpe har gået omkring 135.000 km, bemærk møllen er af plastik.
Et tandrems skifte som jeg fik lavet i Flensborg hos Audi for ca. 5 år siden.
- WaterPumpPlasticFan.jpg (123.12 KiB) Vist 10453 gange
Har nogle af jer erfaring med vandpumpe med ALU-mølle (Triscan 8600 29041).
Bruges der både plastik og alu møller til en ANY-motor?
/Stig Allan
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: ons 11. jan 2017 18:30
af batmann67
Ligger lige er billede op af Triscan vandpumpe 8600 29041, som blev monteret for ca. 5.000 km siden.
Det er som sagt den type hvor møllen er gået løs.
- WaterPumpFanAlu.jpg (130.35 KiB) Vist 10453 gange
/Stig Allan
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
: ons 11. jan 2017 18:45
af JPC
Jeg mener at have hørt, at man kun skal montere en original vandpumpe, når den skiftes ved f.eks. tandremsskift. Årsagen ses måske her...?
Det bliver spændende at komme ud at køre igen. Forhåbentlig har topstykket overlevet overophedningen?
Mvh.
JPC
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: ons 11. jan 2017 19:55
af Kim B Olesen
Så fandt du da ud af hvad der var galt
Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig om blokken, det tror jeg ikke gør noget, svært at se på billedet
Det alu der mangler, ligger jo nok i vandet som fint alu pulver
Jeg har aldrig skiftet en vandpumpe med alu mølle, alle dem jeg har set har været med plastik pånær en med jern mølle
Jeg plejer at bruge SKF og de er med plastic
Re: RE: Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: ons 11. jan 2017 22:15
af batmann67
Kim B Olesen skrev:Så fandt du da ud af hvad der var galt
Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig om blokken, det tror jeg ikke gør noget, svært at se på billedet
Det alu der mangler, ligger jo nok i vandet som fint alu pulver
Jeg har aldrig skiftet en vandpumpe med alu mølle, alle dem jeg har set har været med plastik pånær en med jern mølle
Jeg plejer at bruge SKF og de er med plastic
Tænker på om det er muligt at skylle køler systemet igennem for at få evt. alu rester ud.
Pumpen er købt igennem Han Herreds Reservedelslager, så jeg tager en snak med dem imorgen om situationen.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 12. jan 2017 05:50
af Kim B Olesen
Jo - jeg ville også prøve at skylle det lidt igennem, men spørgsmålet er hvor meget af det der kommer ud
Ja - der er det så fint at have handlet lokalt
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 12. jan 2017 14:39
af batmann67
Hejsa
Jeg ved ikke lige hvorledes jeg skal forholde mig til om det er nødvendig at gøre det store ståhej ud af gennem skylning af kølersystemet for eventuelle aluminium rester fra møllen.
Fandt denne "Kølesystem skyller med ½"/ø13mm tilslut" hos thansen til små 279kr..
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 142935460/
https://www.youtube.com/watch?v=EsuxrMO1654
/Stig Allan
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 12. jan 2017 14:46
af JPC
Jeg tror ikke, at du kan skylle det ordentligt ud alligevel. Partiklerne vil lægge sig i bunden, hvor det kan finde ro, og kommer ikke til at genere eller ødelægge noget.
Mvh.
JPC
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 12. jan 2017 15:36
af 383CI
JPC skrev:Partiklerne vil lægge sig i bunden, hvor det kan finde ro, og kommer ikke til at genere eller ødelægge noget.
Mvh.
JPC
Endegyldige sandheder er altid godt. Så er der jo ikke mere at snakke om.
Sker der så noget "mystisk" med bilen og/eller køle systemet i fremtiden ved du jo så i hvert fald der ikke er tale om rester fra pumpen der driller. Så kan der være defekt termostat eller stoppet køler f.eks. men IKKE fordi der er partikler eller rester tilbage.
I øvrigt en "interessant" fejl, tak for beskrivelsen og bidraget.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
: tors 12. jan 2017 15:40
af ph.
kan da håbe på at de ikke har sat sig i skyllekanalerne i takt med at vandpumpen har sendt mindre og mindre mængde vand rundt i motoren