Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt! LØST
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt! LØST
Hej folkens
Jeg har en mistanke om ventilatoren på min Audi A2 er stået af.
Ved motorvejskørsel 120km/t stiger temperaturen til ca 100-105 grader.
Skrues varmeapparatet op på max blæser og fuld varme, så falder temperaturen til 90 grader igen.
Der er ingen problem ved alm landevejs kørsel 80-90 km/t.
Det er skal nævnes at ude temperaturen ligger på 5-10 grader.
Jeg har ikke kunne se eller hører ventilatoren kører når jeg holder ind til siden og temperaturen er over 90 grader.
- Hvornår skal ventilatoren egentlig starte op, lidt over 90 grader?
- Er det muligt at kontrollere om ventilatoren virker
- Sidder der i form for termostat, der styrer om ventilatoren kører
/Stig Allan Jensen
Jeg har en mistanke om ventilatoren på min Audi A2 er stået af.
Ved motorvejskørsel 120km/t stiger temperaturen til ca 100-105 grader.
Skrues varmeapparatet op på max blæser og fuld varme, så falder temperaturen til 90 grader igen.
Der er ingen problem ved alm landevejs kørsel 80-90 km/t.
Det er skal nævnes at ude temperaturen ligger på 5-10 grader.
Jeg har ikke kunne se eller hører ventilatoren kører når jeg holder ind til siden og temperaturen er over 90 grader.
- Hvornår skal ventilatoren egentlig starte op, lidt over 90 grader?
- Er det muligt at kontrollere om ventilatoren virker
- Sidder der i form for termostat, der styrer om ventilatoren kører
/Stig Allan Jensen
Senest rettet af batmann67 tirs 17. jan 2017 20:43, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
På mine 3 kan jeg simpelthen ikke få temperaturen så højt op at blæseren skulle være aktiveret - hvorfor din bliver så varm forstår jeg simpelthen ikke ???
Har du checket temp. med VCDS?
Du kan prøve at gi' blæseren 12v direkte - så sku' den jo gerne køre.
Mvh,
Atjuh 3L.
Har du checket temp. med VCDS?
Du kan prøve at gi' blæseren 12v direkte - så sku' den jo gerne køre.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Din kølerblæser skal overhovedet ikke køre når bilen er i konstat dremdrift ved 120km/t! Fartvinden alene kan holde motoren nedkølet.
* Manglende kølevand?
* Lukket termostat?
* Defekt vandpumpe?
* Andet der nedsætter/stopper kølevandcirkulationen
* Manglende kølevand?
* Lukket termostat?
* Defekt vandpumpe?
* Andet der nedsætter/stopper kølevandcirkulationen
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
HamSjelv skrev:Din kølerblæser skal overhovedet ikke køre når bilen er i konstat dremdrift ved 120km/t! Fartvinden alene kan holde motoren nedkølet.
* Lukket termostat?
* Defekt vandpumpe?
* Andet der nedsætter/stopper kølevandcirkulationen
EnigAtjuh 3L skrev:Har du checket temp. med VCDS?
find ud af hvor varm den reelt er!
motor (vcds) og øverste og nederste kølerslange
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Jeg har engang haft en køler der var totalt tilstoppet af jord, skidt og insekter. Den gjorde det samme som du beskriver. En grundig skylning fjernede problemet i det tilfælde.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
På A2 er der så sjældent brug for ventilatoren på køleren, at den "normalt" er groet fast
Check manuelt om den overhovedet kan dreje rundt.
Ja, der sidder en termokontakt i den ene vandkasse. Og ja, den skal virke. Og så er del vel en risiko for, at kredsløbets sikring er i udu.
Iøvrigt koster en ny, org. (Valeo ) køler under 1000 kr. på ebay - incl. blæser kpl. men uden termokontakt. Desværre er der flere versioner, så vær sikker på at slangestudsene sidder præcist som på den gamle.
PS Det kunne måske også være en termostat, der er blevet så træg, at den ikke åbner (helt). Selv om defekte termostater i 99 procent af tilfældene står pivåbne, kan man vel ikke afvise muligheden?? .... Har nogen været ude for det?
Check manuelt om den overhovedet kan dreje rundt.
Ja, der sidder en termokontakt i den ene vandkasse. Og ja, den skal virke. Og så er del vel en risiko for, at kredsløbets sikring er i udu.
Iøvrigt koster en ny, org. (Valeo ) køler under 1000 kr. på ebay - incl. blæser kpl. men uden termokontakt. Desværre er der flere versioner, så vær sikker på at slangestudsene sidder præcist som på den gamle.
PS Det kunne måske også være en termostat, der er blevet så træg, at den ikke åbner (helt). Selv om defekte termostater i 99 procent af tilfældene står pivåbne, kan man vel ikke afvise muligheden?? .... Har nogen været ude for det?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Er på vej til Thisted i dag, nu kører bilen sgu varm (100 gr.) ved stille og roligt landevejskørsel 80km/t,
der er tjekket vand, men køleren er helt kold, tænker om termostaten ikke åbner op.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
der er tjekket vand, men køleren er helt kold, tænker om termostaten ikke åbner op.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
"Friskt" at fortsætte med at køre i bilen, men det kan jo være du har en svaghed for at skifte toppakning og hvad dertil hører?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Nu kommet der hellere ikke varme ud af varme apparatet, så jeg tror termostaten kan være lukket, er det muligt at kunne komme til at slå lidt på den i håb om den kan åbne lidt op. Så man kan få triller bilen hjem igen!
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Når der ikke kommer varme ind i kabinen, er der ikke mere vand på.
Det plejer at skyldes en utæthed ved toppakningen
Som du sikkert ved, bliver det meget hurtigt meget værre ved at fortsætte med at køre i bilen.
Hvis det går helt galt, har jeg måske en A2 motor, du kan overtage
Det plejer at skyldes en utæthed ved toppakningen
Som du sikkert ved, bliver det meget hurtigt meget værre ved at fortsætte med at køre i bilen.
Hvis det går helt galt, har jeg måske en A2 motor, du kan overtage
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Skifter vandtermostaten i aften, så vender jeg tilbage om det har hjulpet...
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Hvis der ER vand på, og der ikke er varme i kabinen, så er der enten spærret for gennemstrømning, eller en vandpumpe som ikke flytter noget vand
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
+1
Men jeg har aldrig set en vandpumpe blive totalt virkningsløs, så længe der er en tandrem på motoren. Er der nogen herinde, der kan bibringe mig nye erfaringer på dette ganske specielle punkt?
Men jeg har aldrig set en vandpumpe blive totalt virkningsløs, så længe der er en tandrem på motoren. Er der nogen herinde, der kan bibringe mig nye erfaringer på dette ganske specielle punkt?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt
Ja - det har jeg hørt og set på andre VW'er med samme type vandpumpe (i hvert fald udseendemæssigt) som den på 3L'erne
Der bliver vingerne simpelthen så hårde på nogle af dem at de splintrer og forsvinder
Jeg har også før hørt om en der er gået løs, så selve skovlhjulet drejer rundt på akslen = ingen cirkulation
Der bliver vingerne simpelthen så hårde på nogle af dem at de splintrer og forsvinder
Jeg har også før hørt om en der er gået løs, så selve skovlhjulet drejer rundt på akslen = ingen cirkulation
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
hvis motoren er varm, så skal der komme varme i kabinen uanset hvor kold din køler er!
så jeg har svært ved at se hvad det skal hjælpe at skifte termostat ...som bare er den som bestemmer om varmt vand fra motoren skal rende ud i køleren....
Det lyder som om den er løbet tør for vand...
eller hvis du er ekstremt heldig, at det "bare" er din vandpumpe som har opgivet
så jeg har svært ved at se hvad det skal hjælpe at skifte termostat ...som bare er den som bestemmer om varmt vand fra motoren skal rende ud i køleren....
Det lyder som om den er løbet tør for vand...
eller hvis du er ekstremt heldig, at det "bare" er din vandpumpe som har opgivet
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel
Hej
Jeg fik lavet lavet tandremskift incl. ny vandpumpe for 5.000 km siden.
Jeg har sammenlignet den nye og gamle termostat som sad i bilen.
De gamle åbnede mindre en 1mm i kogende vand , den nye ca 3-4 mm, så jeg var sikker på det var problemet.
Men bilen kan stadig ikke varme, og den drikker godt med vand!
/Stig Allan
Jeg fik lavet lavet tandremskift incl. ny vandpumpe for 5.000 km siden.
Jeg har sammenlignet den nye og gamle termostat som sad i bilen.
De gamle åbnede mindre en 1mm i kogende vand , den nye ca 3-4 mm, så jeg var sikker på det var problemet.
Men bilen kan stadig ikke varme, og den drikker godt med vand!
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Kaput toppakning, worst case flækket topstykke.
Den spiser vandet, og smider sansynligvis kompression over i kølevandet, som laver luftlommer. Derfor ingen varme i bilen.....................?
At vandpumpen er ny, er ingen garanti for den ikke kan kaputte sig selv.
Du har fået luften ud af systemet? Den skal jo måske udluftes, det er der nogen motorer der skal.
OG stadigvæk. Ingen varme i bilen, har ikke en fløjt med termostaten at gøre. Der er enten ikke vand nok, eller ingen crikulation.
Start med at få evt. luft ud af systemet.
Den spiser vandet, og smider sansynligvis kompression over i kølevandet, som laver luftlommer. Derfor ingen varme i bilen.....................?
At vandpumpen er ny, er ingen garanti for den ikke kan kaputte sig selv.
Du har fået luften ud af systemet? Den skal jo måske udluftes, det er der nogen motorer der skal.
OG stadigvæk. Ingen varme i bilen, har ikke en fløjt med termostaten at gøre. Der er enten ikke vand nok, eller ingen crikulation.
Start med at få evt. luft ud af systemet.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
>Kim
Det er arkiveret ... med tak
Det er arkiveret ... med tak
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Systemet er selvudluftende. Reservoir sidder det højeste sted.
På de fleste bimmere forholder det sig anderledes
På de fleste bimmere forholder det sig anderledes
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel
ok det har jeg så ikke fanget af dine tidligere skriv!batmann67 skrev:Hej
Men bilen kan stadig ikke varme, og den drikker godt med vand!
/Stig Allan
Så er der vel ikke ret meget andet at sige end ...Motor, byt til nyt!
Hvis det ikke er tillokkende så prøv i første omgang at kontroller topstykke, skift toppakning, ..
alternativt (Da det alligevel ofte viser sig at der er mere galt end "bare" en pakning) skift motor med det samme!