Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa
Nu er den gal med lupoen igen. Har naturligvis kigget forummet igennem for gode råd som det første, desværre uden at finde en løsning.
Lupoen har i en længere periode haft en periodisk fejl hvor den efter at motoren har været i gang ikke ville starte igen (f.eks. med ECO slået til eller ved tankning). Hidtil har det været nok at lade den stå et par minutter, men i forgårs efter tankning var den ikke til at hugge eller stikke i. Starteren drejede motoren, men der kom intet liv i. Prøvede som jeg plejer at slukke, lade stå et par minutter og tænde igen, men uden held. Da jeg ville sætte den i N for at trille den hen på en parkeringsplads, lagde jeg mærke til at den grønne bremse/ fod ikke ville forsvinde de første par gange og dermed ikke lade mig flytte gearstangen. Det virkede først efter et par gange. Desuden kom glødetrådssymbolet heller ikke frem. Jeg lod bilen stå og måtte fortsætte til fods. Dagen efter kom jeg tilbage og bilen startede uden problemer.
Jeg har tjekket relæ 109 og lodningerne er helt i orden.
Fejludlælsning giver fejl i motrorkommunikation og ladetryk (tror sidstnævnte skyldes førstnævnte). Desuden er der gearkassefejl.
Kunne der være en beskadiget ledning mellem ECU'en og et forbundet komponent et sted?
Ellers nogle gode bud?
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 045 906 019 Q
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 0920
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
1 Fault Found:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
Readiness: N/A
Address 02 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 927 735 C
Component: DS085 Getriebe 1070
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 6E0 920 800 D
Component: KOMBIINSTRUMENT BOO V06
Coding: 00134
Shop #: WSC 00045
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Nu er den gal med lupoen igen. Har naturligvis kigget forummet igennem for gode råd som det første, desværre uden at finde en løsning.
Lupoen har i en længere periode haft en periodisk fejl hvor den efter at motoren har været i gang ikke ville starte igen (f.eks. med ECO slået til eller ved tankning). Hidtil har det været nok at lade den stå et par minutter, men i forgårs efter tankning var den ikke til at hugge eller stikke i. Starteren drejede motoren, men der kom intet liv i. Prøvede som jeg plejer at slukke, lade stå et par minutter og tænde igen, men uden held. Da jeg ville sætte den i N for at trille den hen på en parkeringsplads, lagde jeg mærke til at den grønne bremse/ fod ikke ville forsvinde de første par gange og dermed ikke lade mig flytte gearstangen. Det virkede først efter et par gange. Desuden kom glødetrådssymbolet heller ikke frem. Jeg lod bilen stå og måtte fortsætte til fods. Dagen efter kom jeg tilbage og bilen startede uden problemer.
Jeg har tjekket relæ 109 og lodningerne er helt i orden.
Fejludlælsning giver fejl i motrorkommunikation og ladetryk (tror sidstnævnte skyldes førstnævnte). Desuden er der gearkassefejl.
Kunne der være en beskadiget ledning mellem ECU'en og et forbundet komponent et sted?
Ellers nogle gode bud?
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 045 906 019 Q
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 0920
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
1 Fault Found:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
Readiness: N/A
Address 02 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 927 735 C
Component: DS085 Getriebe 1070
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 6E0 920 800 D
Component: KOMBIINSTRUMENT BOO V06
Coding: 00134
Shop #: WSC 00045
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa,
Ikke at det skal virke fornærmende, men jeg tror du har overset en eller flere revnede lodninger på relæ 109...
Ikke at det skal virke fornærmende, men jeg tror du har overset en eller flere revnede lodninger på relæ 109...
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hej
Det er der skam ikke noget fornærmende i , men medmindre revnerne skal findes med lup, er jeg sikker på at lodningerne er ok. Har sammenlignet med billeder fra brugere med samme problem og mit relæ så helt fint ud.
Det er der skam ikke noget fornærmende i , men medmindre revnerne skal findes med lup, er jeg sikker på at lodningerne er ok. Har sammenlignet med billeder fra brugere med samme problem og mit relæ så helt fint ud.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
De skal findes med lup
Hvorfor ikke bare tage en fin loddekolbe og efterlodde dem alle, så er du 100 på at det ikke er der fejlen ligger.
Vi har også rigtig mange gange hørt "mine ledninger ser fine ud" og "mine sikringer ser fine ud" o.s.v. og alligevel er det her fejlen ligger.
Sussi
Hvorfor ikke bare tage en fin loddekolbe og efterlodde dem alle, så er du 100 på at det ikke er der fejlen ligger.
Vi har også rigtig mange gange hørt "mine ledninger ser fine ud" og "mine sikringer ser fine ud" o.s.v. og alligevel er det her fejlen ligger.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Har loddet alle relæets forbindelserne efter. Desværre er fejlene der stadig. Det havde ellers været en dejlig nem løsning.
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa,
Sådan bare af akedemisk interesse, kan du så ikke prøve at uploade et billede af dine efterlodninger? Billedet skal være close-up/makro. Et ikke-sløret billede er at foretrække
Har du prøvet med et andet relæ? Stort set enhver VAG fra årtusind-skiftet er udstyret med et relæ 109.
/(
Sådan bare af akedemisk interesse, kan du så ikke prøve at uploade et billede af dine efterlodninger? Billedet skal være close-up/makro. Et ikke-sløret billede er at foretrække
Har du prøvet med et andet relæ? Stort set enhver VAG fra årtusind-skiftet er udstyret med et relæ 109.
/(
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Har desværre ikke held med at få uploaded et billede, men relæet klikker når der sættes strøm til 85 og 30. Vil I stadig anbefale at prøve med et nyr relæ?
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Set med mine øjne, er det noget "skrald" tinnet skal løbe ordentligt sammen, så det er en ommer.
Eller prøv med et andet relæ.
Eller prøv med et andet relæ.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa,
Jeg har sat nogle pile ved de lodninger du nok bør omlodde....
Den største firkantede lodning i midten ser ud til at have nogle voldsomme brændmærker
Fjern _alt_ gammelt tin med tinsuger eller litze. Varm op - primært på komponentbenene. Tilfør nyt tin. Terminalerne til hovedkontaktpunkterne er kobber og leder varme som bare fa.....
Og god success opnår du nok ikke ved kolbe-effekter under 60W.
God arbejdslyst
/(
Jeg har sat nogle pile ved de lodninger du nok bør omlodde....
Den største firkantede lodning i midten ser ud til at have nogle voldsomme brændmærker
Fjern _alt_ gammelt tin med tinsuger eller litze. Varm op - primært på komponentbenene. Tilfør nyt tin. Terminalerne til hovedkontaktpunkterne er kobber og leder varme som bare fa.....
Og god success opnår du nok ikke ved kolbe-effekter under 60W.
God arbejdslyst
/(
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Overvej lige hvor meget du gider pøle med det der før du blot køber et nyt relæ.
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-132
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-132
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa
Jo, det er da rigtigt, men det tager ikke mere end 15 min. og 165 kr. hænger jo ikke ligefrem på træerne. så er nærrig nok til at bakse lidt med det
lille opdatering:
Efter omlodningen og nulstilling af fejl er kommunikationsfejlen ikke vendt tilbage. Går ud fra at det var relate, da fejlene kom tilbage after nulstiling for omlodningen.
Ladetryksfejlen er der dog stadig hvilket har medført at turboarmen ikke bevæger sig og demed meget darling trækkraft.
Havde same problem i foråret, hvor turboen var soddet fast og jeg have glemt en vacuummslange. Et par måneder efter kom problemet igen. Turboarmen kunne fint bevæges og jeg fandt ikke fejl på slangerne. Byttede rundt på N75 ventilen og ventilen ved siden af, kørte lidt med det og satte dem tilbage til udgangspunktet, hvorefter det hele virkede igen.
Lidt irriterende at "løse" problemet uden egenglig af finde årsagen til det. Nu er det altså vendt tilbage og jeg er lidt på bar bund.
Er der nogen som har et par gode bud på hvordan jeg bør gribe diagnosticeringen an?
Jo, det er da rigtigt, men det tager ikke mere end 15 min. og 165 kr. hænger jo ikke ligefrem på træerne. så er nærrig nok til at bakse lidt med det
lille opdatering:
Efter omlodningen og nulstilling af fejl er kommunikationsfejlen ikke vendt tilbage. Går ud fra at det var relate, da fejlene kom tilbage after nulstiling for omlodningen.
Ladetryksfejlen er der dog stadig hvilket har medført at turboarmen ikke bevæger sig og demed meget darling trækkraft.
Havde same problem i foråret, hvor turboen var soddet fast og jeg have glemt en vacuummslange. Et par måneder efter kom problemet igen. Turboarmen kunne fint bevæges og jeg fandt ikke fejl på slangerne. Byttede rundt på N75 ventilen og ventilen ved siden af, kørte lidt med det og satte dem tilbage til udgangspunktet, hvorefter det hele virkede igen.
Lidt irriterende at "løse" problemet uden egenglig af finde årsagen til det. Nu er det altså vendt tilbage og jeg er lidt på bar bund.
Er der nogen som har et par gode bud på hvordan jeg bør gribe diagnosticeringen an?
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa,
Jeg tager ikke pis på dig når jeg skriver:
Motorvej. ECO fra. Femte gear. Bundgas. Bibeholdt bundgas på +30km. Får du et forbrug der ligger under 10L/100km har du ikke været brutal nok, og så er det en ommer.
Du når en topfart på ca. 178km/t så foretag ovenstående på en strækning og på et tidspunkt hvor lurerne ikke er ude.
Alt er på dit eget ansvar
- og nej bundgas i 3. / 4. gear virker ikke. Der skal maksimal last på motoren. Den skal yde alle 47kW i en længere periode. Turboladeren skal være _rødglødende_
/(
Silas skrev:Er der nogen som har et par gode bud på hvordan jeg bør gribe diagnosticeringen an?
Jeg tager ikke pis på dig når jeg skriver:
Motorvej. ECO fra. Femte gear. Bundgas. Bibeholdt bundgas på +30km. Får du et forbrug der ligger under 10L/100km har du ikke været brutal nok, og så er det en ommer.
Du når en topfart på ca. 178km/t så foretag ovenstående på en strækning og på et tidspunkt hvor lurerne ikke er ude.
Alt er på dit eget ansvar
- og nej bundgas i 3. / 4. gear virker ikke. Der skal maksimal last på motoren. Den skal yde alle 47kW i en længere periode. Turboladeren skal være _rødglødende_
/(
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Det med at varme turboen op er vel for at "brænde" den ren. Problemet er ikke at turboen er soddet til.
Det virker mere som om der er noget i vacuummsystemet, der ikke fungerer. Næste problem er, at jeg ikke kan få den over 110 km/t Så tror ikke jeg kommer til at race på motorvejen
Det virker mere som om der er noget i vacuummsystemet, der ikke fungerer. Næste problem er, at jeg ikke kan få den over 110 km/t Så tror ikke jeg kommer til at race på motorvejen
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hejsa,
Men når jeg ser de her to fejl:
Den der bundgas-manøvre er godt for ALLE komponenter i/omkring motor:
*Ind/ud-sugningsventiler
*Topstykkeforbrændningskammer
*Indsprøjtningsdyser
*Gløderør
*Turbolader
*Udstødningsmanifold
*EGR
*EGR-køler
*Katalysator
*Udstødningsrør
*Udstødningsdæmpere
*Intercooler
*MAP/MAF sensorer
*Afdampe vand fra olie i motor og gearkasse
Put selv flere komponenter på listen...
/(
Det postulat må stå for din egen regningSilas skrev:Problemet er ikke at turboen er soddet til.
Men når jeg ser de her to fejl:
er det som oftest ensbetydende med VGT-mekanik der er ved at gro fast.Silas skrev:17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
Den der bundgas-manøvre er godt for ALLE komponenter i/omkring motor:
*Ind/ud-sugningsventiler
*Topstykkeforbrændningskammer
*Indsprøjtningsdyser
*Gløderør
*Turbolader
*Udstødningsmanifold
*EGR
*EGR-køler
*Katalysator
*Udstødningsrør
*Udstødningsdæmpere
*Intercooler
*MAP/MAF sensorer
*Afdampe vand fra olie i motor og gearkasse
Put selv flere komponenter på listen...
/(
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Er skam også tilhænger af at give den en frisk tur jævnligt, men træg vgt mekanik er ikke problemet i dette fælde.
Jeg har tesetet vacuummslanger for utætheder og der er ikke umiddelbart noget at komme efter. N75 ventilen fungerer også som den skal. (korrekt spænding i ledning og modstand i selve ventilen).
Når jeg piller slangen af til vacuummdåsen ved turboen, er der faktisk en smule undertryk i, men slet ikke nok til at bevæge turboarmen. Kunne godt lugte lidt af utæt system, men hvis jeg derimod sætter fingeren for den slange, der ligger løst i motorrummet (den som følger slangen til vacuummdåsen), giver turboarmen fuldt bevægudslag. Tænker derfor at systemet nok kan holde tæt, men kan bare ikke greje hvad problemet er.
Nogen ideer?
Jeg har tesetet vacuummslanger for utætheder og der er ikke umiddelbart noget at komme efter. N75 ventilen fungerer også som den skal. (korrekt spænding i ledning og modstand i selve ventilen).
Når jeg piller slangen af til vacuummdåsen ved turboen, er der faktisk en smule undertryk i, men slet ikke nok til at bevæge turboarmen. Kunne godt lugte lidt af utæt system, men hvis jeg derimod sætter fingeren for den slange, der ligger løst i motorrummet (den som følger slangen til vacuummdåsen), giver turboarmen fuldt bevægudslag. Tænker derfor at systemet nok kan holde tæt, men kan bare ikke greje hvad problemet er.
Nogen ideer?
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Slangen som ligger løst i motorrummet?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Ja det lyder spookyAtjuh 3L skrev:Slangen som ligger løst i motorrummet? Mvh, Atjuh 3L.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hvis ikke du skulle have fanget den skal der ikke ligge en slange løst så der er din fejl der skal sidde en på turbo og en på EGR
Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU
Hehe tænkte nok jeg ville få et par kommentarer på den løse slange, men den har ligget løst så længe jeg har haft bilen (6 år). Kan lige prøve at sende et billede, så er det måske en der kan fortælle mig hvor (om) den skal tilsluttes.