Side 1 af 1

Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 08:47
af ekk
Jeg har for tiden kun halvt moment, trækkraft på min motor.
Problemet kom efter et stop, og motoralarmen/lampen kom først efter lidt tid.
Har skiftet brændstoffilter, da det virkede som om den blev svagere efter at køre lidt tid.
Har tjekket at Turboladeren roterer ved tomgang, det gør den.

Accelererer meget langsomt, og kan lige slæbe sig op på 120 km/h på flad vej.

Hvad kan det være??
Hvad gør jeg?

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 08:57
af Vyffe
Virker turboen i drift? Lyder til at du har et vakuum problem. Enten vakuumslange eller N75. Det er beskrevet flere gange herinde :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 10:56
af ekk
Hej Vyffe,
Tak for svaret.
"Enten vakuumslange eller N75"
Hvor befinder disse enheder sig henne på motoren?

/Ernst

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 11:39
af Vyffe
Du svarede ikke på mit spørgsmål eller gjorde brug af min henvisning.

Men tag et kig i FAQ, hvor du bl.a. finder disse fine indlæg:

viewtopic.php?f=22&t=3243
viewtopic.php?f=22&t=42

I link nr. 2 finder du billede og forklaring til N75.

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 11:57
af batmann67
Det lyder som om din bil går i Limp mode (nødprogram)
Så har bilen yderst begrænset trækkraft.

- Fejlkode udlæsning tak.
- Har du tjekket at turbo armen ikke sidder fast, for så der kommer fejlmåling på turbotrykket (LIMP MODE).


/Stig Allan

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 14:36
af ekk
Til Vyffe.

Jeg er ikke så rutineret herinde, så hvor finder man lige tingene.
Så tak for dine links med meget fine billeder.
Det kan meget vel være den viste ledning, da aflastningsrøret er knækket, og sansynligvis for lang tid siden.
Allerede i mit første indlæg skrev jeg at turboladeren roterer i tomgang, derfor antager jeg at den også virker når den får øget trækkraft.
Aflastningsventilen kan også bevæge sig, så der har jeg også antaget at den virker.

Batman.
Ja jeg antog egentlig også at det var en slags motorbeskyttelse som er trådt i kraft, når den mangler vitale signaler fra signalgivere på motoren.
Og du har ret fejlkode udlæsning vil være en stor fordel, det arbejdes der på.

Nu har jeg lidt at arbejde med i aften, så må vi se om det lykkes.
Tak for de gode bidrag.

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 16:00
af Vyffe
ekk skrev:Til Vyffe.

Jeg er ikke så rutineret herinde, så hvor finder man lige tingene.

Allerede i mit første indlæg skrev jeg at turboladeren roterer i tomgang, derfor antager jeg at den også virker når den får øget trækkraft.
Det er fair nok, men det første du ser når du ankommer til siden er dette:

Tech-info, guider og FAQ <--------------------- Kig eller søg her inden du spørger....!
Hyppigt stillede spørgsmål, guider og teknisk information om Lupo 3L. Kun for medlemmer!


Det er lidt en sjov antagelse, at fordi den roterer i tomgang så virker den efter hensigten?? Assumption is the mother of all fuckups ;)
Det er vel det samme som at sige at fordi en bil fint holder tomgang, så kører den også perfekt ved 180 km/t.

Tag den slange fra N75 der går til turboen og sug i den. Så skulle du gerne kunne se noget bevægelse nede ved turboen. Men tror også det er beskrevet i et af de links jeg har givet.

Husk nu, ingen sure miner herfra. Men os rutinerede rotter støder bare alt for ofte på folk der vil have svarene serveret på et sølvfad, selvom de er at finde lige i nærheden :)

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 18:15
af ekk
Nu skal vi ikke mundhugges og genere hinanden, men denne side er ikke den mest overskuelige, og når jeg så finder noget af det jeg søger, så bruger jeg jo det,ledte ikke lige efter den linje du nævner, og kom til at filtrere den fra. Beklager.

Og så skal min formodning om den virkende turbo ikke tages som tegn på manglende teknisk indsigt, og forståelse af processen i en motor.
min formodning byggede ud over den roterende turbo også på et andet og ret sikkert tegn på at den i hvert fald kører, at bilen kører ret økonomisk lige nu. Uden normalt roterende turbo vil økonomien blive katastrofal. Det sikrer dog ikke som du også siger at trykreguleringen fungerer, men selve kernen i turboladeren fungerer.

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 20:20
af KMDTHY
Brug google til at søge med..... phpBB søgemaskinen er rigtig dårlig
Brug denne kommando: site:lupo3lklub.dk

Så hvis du f.eks. søge på turbo trækkraft så skriver du "site:lupo3lklub.dk turbo trækkræft"

Et direkte link til ovenstående eksempel.

https://www.google.dk/search?q=site%3Al ... 3&ie=UTF-8

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 21:06
af ekk
Fejl fundet :P
Takket være Vyffes gode link til diagrammer over turbo reguleringen.

Og nu er den midlertidigt udbedret, med lidt plastslange, noget elektriker "mirakkelreparationsrør" (Krympeflex) Og det virker.
Nu forestår reset af fejl og reparation med rigtig gummislange.

Fejlen var en stort set bortgnavet slange fra N75 til reguleringsmembranen på turboen.
Sansynligvis et rotteangreb.
Billeddokumentation og nærmere forklaring følger i weekenden.
Nu skal lidt aftensmad og en kølig Hancock Gambrinus gøre godt, og så i seng :D

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 22:08
af sussi
KMDTHY skrev:Brug google til at søge med..... phpBB søgemaskinen er rigtig dårlig
Brug denne kommando: site:lupo3lklub.dk
Så hvis du f.eks. søge på turbo trækkraft så skriver du "site:lupo3lklub.dk turbo trækkræft"
Et direkte link til ovenstående eksempel.
https://www.google.dk/search?q=site%3Al ... 3&ie=UTF-8
Bare brug linket i min profil, her er der et søgefelt der giver præcis samme resultat, og er nemmere at huske :lol:
M.v.h. Sussi

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 22:16
af Vyffe
ekk skrev:Fejl fundet :P
Takket være Vyffes gode link til diagrammer over turbo reguleringen.
Dejligt at kunne hjælpe - tiltrods for en lidt hård retorik ;)

DIY er altid så dejligt tilfredsstillende :ugeek:

Re: Manglende Trækkraft

: tors 24. okt 2013 22:48
af doktorfrank
Jeg er nærtagende som altid - det er mus (og vi har set det rigtig ofte i dæmpningsmaterialer, slanger og motordæksel på Lupoerne med netop denne fejl til følge. I den ene af "mine" var der tillige et lager af hasselnødder efter nogle dages stilstand). Rotter er henvist til loftet :lol:

Re: Manglende Trækkraft

: lør 26. okt 2013 10:31
af ekk
Ja Vyfffe, det at lave det selv er tilfredsstillende, og så ved man jo også om det er gjort ordentligt.

F.eks så laver jeg altid selv bremserne på min bil, da jeg altid stort set kun har fået dårlig kvalitet fra værkstederne.

Og så lige en til doktorfrank. Du skal lige vide hvad du taler om inden du er så skråsikker.
Det kan godt være jeg lyder som en tumpe, men jeg overvejer somregel det jeg siger.
De bidemærker som er i de tilbageværende stumperne fra slangen er i hvert fald ikke fra mus. Musebid giver en masse små fine 2 og 2 parallelle riller.
Det er ikke tilfældet her der er tale om store tænder.
Jeg har så ladet mig fortælle, fra velinformerede kilder, at rotter ikke gør sådan noget, men at en mår er den sandsynlige synder. Der findes en del fortilfælde.
Der kan købes en spray mod disse, som holder dem ude fra motorrummet. Anti Mår Spray, 163 kr hos VW. Er købt og skal på når ny slange er monteret.

Tag ikke dette som at jeg ikke vil modsiges, men gerne på et veldokumenteret grundlag.

Til Sussi
Det var ikke ment som en kritik af dit arbejde på siden her, da jeg skrev at den er lidt rodet. Du bruger sikkert dine værktøjer så godt som det er muligt, og gør et stort og fint arbejde for at holde styr på en flok værre anarkister ;)

Re: Manglende Trækkraft

: søn 27. okt 2013 10:20
af ekk
Så er vi ved afslutningen.
I min fejlsøgning havde jeg set den i vedlagte billede viste afbidt slange. Da jeg havde ledt efter en tilsvarende manglende ende uden at finde en, konkluderede jeg fejlagtigt at det nok var en slange som bevidst var afklemt og lukket. Og ja Vyffe Asumption is the mother of all fuckups.
Første ende af afbidt gummislange.
Første ende af afbidt gummislange.
IMG_0653.jpg (55.43 KiB) Vist 7059 gange
Jeg forsøgte derfor med med nyt brændstoffilter, hvilket ikke gjorde nogen forskel, grunden til at vælge nyt filter var at det virkede som om motoren gik normalt indtil den havde kørt et kort stykke vej, formodentlig den tid der skulle til for at motorreguleringen opdagede at fejlen stadig var til stede.

Efter at have studeret diagrammerne og billederne i Vyffes link nr 2 og rådet om at suge i en slange, som "ikke eksisterede", fandt jeg den anden stump gemt oppe under vaccum potten på turboen. se vedlagte foto.
Slange på turbo
Slange på turbo
IMG_0651.jpg (82.48 KiB) Vist 7053 gange
Efter dette var der jo stort set kun tilbage at finde stumperne i gemmerne og så lave det midlertidigt, og efter at have kørt 150 km på arbejde så afstillede motorfejls alarmen sig selv ved næste start.

Lige et nærbillede af den ene stump tilbageværende slange.
Afbidt slange
Afbidt slange
IMG_0657.jpg (19.6 KiB) Vist 7053 gange
Hvad mon den bruger det til? Slangebøsse til ungerne måske :D 8-)

:D Tak for hjælpen folks. :D