Relæ for hydraulikmotor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

Hvor sidder relæ for hydraulikmotor og hvad hedder den?



Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

J510, relæplade-position 2 jævnfør diagrammerne ;) Relæet er mærket '404'



/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

Tak! :grin:

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

Sådan går det når man springer over side 1 i diagrammet.

Hvordan kommer man derind? Sikringsboksen er imponerende meget i vejen

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Fisk,

Men er det ikke noget med at man mod at fjerne 4-5 skruer ud kan pille hele den nederste grå plastdel under rattet ud?


/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

Jeg har fået dem kringlet ud. Det sidder to stk. J510 og J511. Jeg har ohmet dem begge igennem for at sammenligne. De er ens, så de må være ok.

Det er på min fars Lupo som vi havde problemer med sidste sommer på vores ferie til Kroatien.

Den er begyndt at lave samme fejl igen med at hydraulikmotoren lyder defekt så den ryger i limp mode da trykket er for lavt for længe.

Ved at tage stikket af og på til hyd.stationen skifter hydraulikmotoren lyd igen til normal lyd og den pumper fint tryk og kører fint igen.

Det er ikke altid det virker at tage stikket af og på. Men det virker oftest at tage den af og på når tænding er til.

Jeg tænker at det er hydraulikmotoren der er ved at være defekt eller at det er strømmen dertil?

Relæ og sikring er kontrolleret samt ledninger omkring stikket så vidt det var muligt.

Overser jeg noget?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jo, der er en enkelt ting du overser:

Lupoen ryger ikke i 'limp mode' ved for lavt hydrauliktryk; Der er kun en reaktion på den situation, og det er øjeblikkeligt stop af motoren.


Det ku' være interessant at vide hvad spændingen til pumpemotoren er når pumpen 'lyder underlig'

En anden idé ku være at lave der gris´med gennemskylning af hele hydrauliksystemet, en ½ liter oliesprøjt ud af studsen hvor ekspansionsbeholderen sidder. Gennemskylning af koblingsaktuator med frisk olie.

Nogle fejlkoder på gearkassestyreenheden?



/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

Limp mode er nok også det forkerte udtryk at bruge. Men den kobler ud og går i tomgang uden at speederpedalen kan benyttes. Hvis bilen slukkes kan den ikke tændes igen, da hydraulikmotoren lyder træls og ikke opbygger tryk.

Som jeg har læst flere steder, da går den i "limp mode" når trykket har været under et vist niveau i mere end et par sekunder. Det er det der sker i vores situation tror jeg.

Vi har prøvet at stressteste motoren ved at aktivere motoren gentagne gange. Trykket er selvfølgelig trykket lukket ud indimellem. Vi kan ikke fremprovokere fejlen desværre.

Mellem stikket på hydraulikstationen og hydraulikmotoren sidder der en klump på ledningerne, som vi tror muligvis kunne være en form for kondensator. Kunne denne være skurken?

Denne klump sidder bag det stykke "stof" som sidder rundt om ledningerne til hydraulikmotoren. Samme klump sidder på hydraulikstationen på min egen Lupo, så den er som den er ab fabrik.

Se billeder for fejlkoder. Jeg mener at disse fejlkoder er kommet, fordi at stikket har været afmonteret med tænding på.
Vedhæftede filer
Udklip2.PNG
Udklip2.PNG (9.43 KiB) Vist 3129 gange
Udklip.PNG
Udklip.PNG (25.05 KiB) Vist 3129 gange
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ku du ikke prøve at tage et billede af den der klump der sidder på ledningerne til pumpen? Min hukommelse er lidt blank på det punkt.

I dit sted ville jeg ganske bestemt rette fokus mod tryksensoren G270, når det nu er den der bliver meldt fejl på. Ledninger, næsten knækkede ledninger, stik, ir, fugt.

Et gæt kunne ogaå være at når pumpemotoren lyder mærkeligt er i den situation hvor den indbyggede mekaniske overtryksventil bypasser tilbage til ekspansionsbeholderen.

Har du prøvet at følge trykket med VCDS i måleblokken når pumpemotoren lyder underlig?


/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Relæ for hydraulikmotor

Indlæg af Vyffe »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Ku du ikke prøve at tage et billede af den der klump der sidder på ledningerne til pumpen? Min hukommelse er lidt blank på det punkt.

Får taget et billede senere idag når tiden er til det.

I dit sted ville jeg ganske bestemt rette fokus mod tryksensoren G270, når det nu er den der bliver meldt fejl på. Ledninger, næsten knækkede ledninger, stik, ir, fugt.

Har kontrolleret ledninger til G270 og N255 - så vidt muligt. Vi har ikke haft selve stikket til hydraulikstationen skilt af. Men alle ledninger ser rigtig fine ud, desværre!

Et gæt kunne ogaå være at når pumpemotoren lyder mærkeligt er i den situation hvor den indbyggede mekaniske overtryksventil bypasser tilbage til ekspansionsbeholderen.

Du mener at det kan være en ren mekanisk defekt, aka. noget der har sat sig fast så motoren ikke kan trække ordentligt? Evt. stumper af en pakning e.lign.?

Har du prøvet at følge trykket med VCDS i måleblokken når pumpemotoren lyder underlig?

Nej desværre. Fejlen kommer kun når det er mest ubelejligt og jeg ikke er i bilen.

/Claus
For lige at opridse episoden der startede det hele i august 2012:

Der manglede på intet tidspunkt hyd.olie på systemet!

- Fuld blæs 1200 km ned gennem europa. Ingen problemer.
- Ved første køkørsel går bilen i safe-mode(ingen speederrespons). Den kan dog godt starte igen efter at trykket er bygget op igen. Jeg kunne se på VCDS at det tager under 1 min at gå fra max til min tryk. Vi fortsætter turen.
- Efter 10 km sker det samme - safe-mode. Denne gang kan den kun starte i N, men ikke gå i gear. Får skubbet bilen ud i rabatten. Trykkugle bliver afmonteret for at prøve at skylle systemet igennem, som beskrevet herinde. Jeg opdager at o-ringen på trykkugle er i mange stykker, hvor dele af den ikke er at se. Vi nuppede en o-ring fra en returventil som lå i bagagerummet.
- Systemet bliver skyllet igennem - den kan nu holde tryk i ca. 4 min. Bilen kan dog stadig ikke køre og pumpen lyder mærkelig.
- Bilen bliver hentet af en fejeblad og kørt til en lokal mekaniker.
- For sjov prøver jeg at tænde bilen igen, og vupti er fejlen væk alt er perfekt igen. Kort efter går den dog i safe-mode igen. Ud og pille ved stikket - og den kører igen.
- Vi kører derfra og vi oplever 3-4 gange at den går i safe-mode igen - den starter fint igen efter lidt leg med stikket.
- Herefter kører den perfekt frem til for to måneder siden.

Symptomerne er nu vendt tilbage. Den kan fejle flere gange på en dag og så kan der gå 2-3 uger uden problemer.

Hvis det er motoren der er ved at være træt, hvorfor kører den så i over et halvt år uden problemer?
Der er ikke rigtig noget specielt mønster i hvordan det opstår. Det kan være fra kold motor en morgen eller efter lang tids kørsel. Det er dog ikke sket ved motorvejshastighed.

Jeg har en brugt hydraulikstation til at ligge, men vi vil hellere finde fejlen end bare at skifte ud. Det kan sagtens være en falsk tryghed at skifte den ud med en anden hydraulikstation, da det ikke sikkert at fejlen ligger der og at der kan gå længe mellem at fejlen opstår.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar