Skift af forhjulsleje
Re: Skift af forhjulsleje
Jeg har alligevel aldrig hørt om andre biler hvor trækakslen er locktitet fast til hjullejet. Er det kun specielt ved VW eller Lupo ?
I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv.. Det virker da meget atypisk..
I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv.. Det virker da meget atypisk..
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Skift af forhjulsleje
Den blik møtrik i enden holder ikke meget.... i værste fald bliver lejet rykket ud af legehuset, og du mister forhjulet..... meeeeeen så skulle fanden også stå i det..... Skal indrømme jeg giver ej heller meget for det lim, men det er det VW har foreskrevet...AndersWJ skrev:Jeg har alligevel aldrig hørt om andre biler hvor trækakslen er locktitet fast til hjullejet. Er det kun specielt ved VW eller Lupo ?
I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv.. Det virker da meget atypisk..
Du skal være velkommen til at deltage i debatten om limen her :
viewtopic.php?f=13&t=1108&hilit=loctite
Hamsjelv mener jo det er for at sikre sig imod vandring/slid af trækaksel i lejet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Skift af forhjulsleje
Jeg tror skam på at det sikkert var meningen at det skulle være sådan oprindeligt.KMDTHY skrev:Den blik møtrik i enden holder ikke meget.... i værste fald bliver lejet rykket ud af legehuset, og du mister forhjulet..... meeeeeen så skulle fanden også stå i det..... Skal indrømme jeg giver ej heller meget for det lim, men det er det VW har foreskrevet...AndersWJ skrev:Jeg har alligevel aldrig hørt om andre biler hvor trækakslen er locktitet fast til hjullejet. Er det kun specielt ved VW eller Lupo ?
I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv.. Det virker da meget atypisk..
Du skal være velkommen til at deltage i debatten om limen her :
viewtopic.php?f=13&t=1108&hilit=loctite
Hamsjelv mener jo det er for at sikre sig imod vandring/slid af trækaksel i lejet.
Indtil videre har jeg haft gearkassen afmonteret på min Lupo 2 gange, og tænkte på intet tidspunkt over at akslen skulle være locktitet fast
Nej det er ikke sikkert at centermøtrikken holder meget, meeeen.. Der skal da ske noget meget drastisk før den river sig løst. Den bliver trods alt spændt med luftnøgle og efterfølgende det rette moment
Men såfremt man nemt og let kan få sin træk aksel ud, er det så en kompliceret opgave at få lejet ud ?
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Skift af forhjulsleje
Nej der skal bare en vis kraft til, da man skal sprænge de låseclips der fastholder lejet.AndersWJ skrev:Men såfremt man nemt og let kan få sin træk aksel ud, er det så en kompliceret opgave at få lejet ud ?
Blikmøtrikken skal kun fiksere. Skru den forsigtigt i til 50 Nm., alene dette fortæller at den ikke holder noget som helst, i forhold til baghjulsmøtrikken er det ca. 4 gange mindre.
Læs mere her:
viewtopic.php?f=22&t=8
http://www.verdensnavle.dk/lupo/forhjulsleje.html
Re: Skift af forhjulsleje
Hejsa,
Det er endnu aldrig forekommet at en trækaksel eller knokkelled har været boltet fast til støddæmperen....
Prøv at dreje rattet _helt_ til yderstop (og lidt til). Herefter slå jævnt hårdt på den yderste del af den løsgjorte trækaksel. Så skal du bare se hvorfor der skal anvendes Loctite (som iøvrigt skal anvendes korrekt).
/Claus
AndersWJ skrev:I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv..
Det er endnu aldrig forekommet at en trækaksel eller knokkelled har været boltet fast til støddæmperen....
Prøv at dreje rattet _helt_ til yderstop (og lidt til). Herefter slå jævnt hårdt på den yderste del af den løsgjorte trækaksel. Så skal du bare se hvorfor der skal anvendes Loctite (som iøvrigt skal anvendes korrekt).
/Claus
Re: Skift af forhjulsleje
Hejsa,
Er du da sviller Carlos... Spænde blikmøtrikken med luftnøgle.. Vatarm
- Og hvis du ikke har Loctitet trækakslens yderste knokkelled fast i hjullejet, har du fraveget montagevejledningen på et temmelig væsentlig punkt
Du har formodentlig heller ikke fornyet blikmøtrikken hver gang trækakslen har været demonteret?
/Claus
AndersWJ skrev:Indtil videre har jeg haft gearkassen afmonteret på min Lupo 2 gange, og tænkte på intet tidspunkt over at akslen skulle være locktitet fast
... Den bliver trods alt spændt med luftnøgle og efterfølgende det rette moment
Er du da sviller Carlos... Spænde blikmøtrikken med luftnøgle.. Vatarm
- Og hvis du ikke har Loctitet trækakslens yderste knokkelled fast i hjullejet, har du fraveget montagevejledningen på et temmelig væsentlig punkt
Du har formodentlig heller ikke fornyet blikmøtrikken hver gang trækakslen har været demonteret?
/Claus
Re: Skift af forhjulsleje
Helt korrekt.HamSjelv skrev:Hejsa,
AndersWJ skrev:Indtil videre har jeg haft gearkassen afmonteret på min Lupo 2 gange, og tænkte på intet tidspunkt over at akslen skulle være locktitet fast
... Den bliver trods alt spændt med luftnøgle og efterfølgende det rette moment
Er du da sviller Carlos... Spænde blikmøtrikken med luftnøgle.. Vatarm
- Og hvis du ikke har Loctitet trækakslens yderste knokkelled fast i hjullejet, har du fraveget montagevejledningen på et temmelig væsentlig punkt
Du har formodentlig heller ikke fornyet blikmøtrikken hver gang trækakslen har været demonteret?
/Claus
Det er samme møtrik der er anvendt.
Den har ikke taget skade på nogen vis.
Og ja, den bliver spændt med luftnøgle og efterfølgende moment nøgle. Så ryger den ingen steder !
Alternativt, kan man jo bare vælge at montere en passende centermøtrik på, som kan holde til det...
At skulle locktite den fast hver gang er da alt for besværligt, og gør det da kun besværligt hvis man skal skille det ad senere..
Det er muligt at VW har lavet en monteringsvejledning som beskriver at men bør montere det sådan. Meeen, det er endnu ikke sket for mig, at dette er blevet defekt eller gået af led på nogen måde.. Og selv HVIS selve træk akslen skulle begynde at have slør, så ville jeg opdage det før det gik galt. Og skulle der ske en skade, så ville træk akslen med al sandsynlighed knække i ledet eller andet sted, før den hopper ud af hjulophænget.
Så selv uden locktite kan jeg altså godt holde bilen sammen, selv efter så mange Km, så min har kørt.
Re: Skift af forhjulsleje
Nej, jeg skrev heller ikke at trækaksel er boltet fast nogen steder.. Det var helt alene din tankegangHamSjelv skrev:Hejsa,
AndersWJ skrev:I øvrigt kan jeg ikke helt se hvordan den skulle ryge ud/løs, det er jo spændt fast med store bolte til støddæmperen samt bærekugle og styrekugle er sat fast til resten af undervogn osv..
Det er endnu aldrig forekommet at en trækaksel eller knokkelled har været boltet fast til støddæmperen....
Prøv at dreje rattet _helt_ til yderstop (og lidt til). Herefter slå jævnt hårdt på den yderste del af den løsgjorte trækaksel. Så skal du bare se hvorfor der skal anvendes Loctite (som iøvrigt skal anvendes korrekt).
/Claus
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Skift af forhjulsleje
Ja så kæmper selv guderne forgæves.AndersWJ skrev:Det er samme møtrik der er anvendt. Den har ikke taget skade på nogen vis.
Og ja, den bliver spændt med luftnøgle og efterfølgende moment nøgle. Så ryger den ingen steder !
Alternativt, kan man jo bare vælge at montere en passende centermøtrik på, som kan holde til det...
At skulle locktite den fast hver gang er da alt for besværligt, og gør det da kun besværligt hvis man skal skille det ad senere..
Bare min menig
Re: Skift af forhjulsleje
Hopper lige ind her !
Er ikke den store mekaniker meeen kan dog lave meget selv... Skal have skiftet de indereste manchetter på trækakslen. Er det med følge af at lejet skal af os så ?
Eller er det bare at løsne styrekuglen, møtrikken af og en aftrækker der præsser trækakslen ud af lejet ???
Er ikke den store mekaniker meeen kan dog lave meget selv... Skal have skiftet de indereste manchetter på trækakslen. Er det med følge af at lejet skal af os så ?
Eller er det bare at løsne styrekuglen, møtrikken af og en aftrækker der præsser trækakslen ud af lejet ???
Re: Skift af forhjulsleje
Du bør kunne løsne de 2 bolte på støddæmperen og vippe hele ophænget ud (den del med skivebremsen på ) Du skal dog først løsne det spændebånd som er på trækaksel manchetten inde ved gearkassen, for at den river sig løs.Thomashh skrev:Hopper lige ind her !
Er ikke den store mekaniker meeen kan dog lave meget selv... Skal have skiftet de indereste manchetter på trækakslen. Er det med følge af at lejet skal af os så ?
Eller er det bare at løsne styrekuglen, møtrikken af og en aftrækker der præsser trækakslen ud af lejet ???
Selve akslen sidder ikke fast med noget ud over dette i den ende ind mod gearkassen.
Men som folk så skriver, så ser det ud til at den er limet fast med locktite i den anden ende hvor hjulet er.. Så det skal du på en eller anden måde få fra hinanden.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: søn 21. aug 2011 20:57
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Skift af forhjulsleje
Har skiftet forhjulsleje i to forsellige lupoer og ingen af dem har været limet med loctite
Lupo 1,2 TDI 2001 fjernbetjent centrallås, Komfortblink,Aerotwin
Interval visker, W8 Loftlampe, OE-Fartpilot, 15" black strike alu fælge
129000 km på klokken 27-8-2011.
Interval visker, W8 Loftlampe, OE-Fartpilot, 15" black strike alu fælge
129000 km på klokken 27-8-2011.
Re: Skift af forhjulsleje
Lupo3L skrev:det her: http://www.classic-rebuild.com/page.php?id=5
Der må jeg så tilføje at jeg aldrig køre derhen igen. Det er en som hedder Niels som har det nu, synes ikke jeg fik nogen, godt jeg kørte hele turen herned oplevelse da jeg fik skiftet trækaksel og styrekugle dernede. 6k alt i alt. Udover det så havde han lovet at kigge på havde der skulle gøres ved mit vinduesvisker træk, da jeg så spurgte hvad det ville koste lød kommentaren bare at det blev dyrt. Har så selv været nede ved vw og gav 75kr for den reservedel der tog 30 minutter at montere. Damn.
Jeg kan ikke understrege nok; det værsksted er ikke en lupo værdigt!
Re: Skift af forhjulsleje
Jeg har lige fået renoveret min gearkasse nede hos ham.kasperfc skrev:Lupo3L skrev:det her: http://www.classic-rebuild.com/page.php?id=5
Der må jeg så tilføje at jeg aldrig køre derhen igen. Det er en som hedder Niels som har det nu, synes ikke jeg fik nogen, godt jeg kørte hele turen herned oplevelse da jeg fik skiftet trækaksel og styrekugle dernede. 6k alt i alt. Udover det så havde han lovet at kigge på havde der skulle gøres ved mit vinduesvisker træk, da jeg så spurgte hvad det ville koste lød kommentaren bare at det blev dyrt. Har så selv været nede ved vw og gav 75kr for den reservedel der tog 30 minutter at montere. Damn.
Jeg kan ikke understrege nok; det værsksted er ikke en lupo værdigt!
Er af den helt modsatte oplevelse af dig der.. God service, og rimelig hurtigt også..
Flink mand og til at snakke med.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Skift af forhjulsleje
kasperfc skrev:det her: http://www.classic-rebuild.com/page.php?id=5
Der må jeg så tilføje at jeg aldrig køre derhen igen
Det sidste indlæg har da heldigvis været den almindelige opfattelse her i forummet indtil nu, lad os håbe det første var en smutterAndersWJ skrev:AndersWJ skriver så:
Er af den helt modsatte oplevelse af dig der.. God service, og rimelig hurtigt også..
Flink mand og til at snakke med.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Skift af forhjulsleje
Jeg har nu heller ikke den bedste erfaring med dem. Jeg skulle have lavet en grundjustering af gear kassen bare for at være sikker på det var i orden.sussi skrev:kasperfc skrev:det her: http://www.classic-rebuild.com/page.php?id=5
Der må jeg så tilføje at jeg aldrig køre derhen igenDet sidste indlæg har da heldigvis været den almindelige opfattelse her i forummet indtil nu, lad os håbe det første var en smutterAndersWJ skrev:AndersWJ skriver så:
Er af den helt modsatte oplevelse af dig der.. God service, og rimelig hurtigt også..
Flink mand og til at snakke med.
Jeg havde læst at de havde åbent når vi andre havde fri (altså aften og weekend). Det gik også fint med at aftale at aflevere bilen den ene Søndag for at hente den Søndagen efter. Men der var nu ingen der til afleveringen så den blev bare parkeret og nøglen i postkassen. Da jeg kom til aftalt tid søndag en uge senere for at hente den havde de åbenbart glemt aftalen. Ingen var der, de kom dog efter et telefonopkald (ventede vel ca. en time tror jeg). Da de så kom og vi skulle starte minbil var den tom for strøm, noget jeg hverken før eller siden har oplevet. Ikke volsomme problemer men endog glemte aftaler.
Lupo 3L, 1,2 TDI, 1. Reg 20/09/2000, 285507 km 23. jan. 2012
Re: Skift af forhjulsleje
Har skiftet forhjulsleje i dag, og nu forstår jeg hvorfor folk nævner locktite og hvorfor jeg ikke selv forstod det.
I fører siden, har jeg ikke den sorte blikmøtrik, men en aluminium møtrik som jeg har en ret stor top til. Denne holder fint i denne side, men i passager siden var det ganske rigtigt en sort blik ting.
Så der må man heller bruge locktite.
I fører siden, har jeg ikke den sorte blikmøtrik, men en aluminium møtrik som jeg har en ret stor top til. Denne holder fint i denne side, men i passager siden var det ganske rigtigt en sort blik ting.
Så der må man heller bruge locktite.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Skift af forhjulsleje
Så har jeg også fået skiftet forhjulslejer - jeg må nok indrømme at jeg ikke helt har troet på historierne med helt hvor fast sådan et lille Lupo leje kunne sidde Men jeg har fandme aldrig kendt magen - det sidder godt nok fuldstændigt uhæmmet fast jeg brugte både gasbrænder/alle mine kræfter/hele min vægt/slagnøgle og stor mokkert - det gamle leje kom ud men er helt skævt og smadret - jeg har sgu aldrig været med til noget lignende Det tog heldigvis ikke noget med sig, men det kunne det lige så godt have gjort - det er fandme imponerende at det kan sidde så fast og det lille 12-14 mm gevind i enden af trækakslen kan holde til at få det fri
Så lige lidt info, lige før vi skilte min ad kiggede vi lige til forhjulslejerne på min kammerats L3L - jeg havde en formodning om at de ikke var limet - og ganske rigtigt Den blik møtrik holder ikke en skid til dem der tror det er nok Der var tydelige slidmærker i strålerne på trækakslerne Men ikke så graverende at en rensning og en gang locktite ikke kunne gøre det Jeg ved så ikke hvor længe den har kørt med det, men lejerne så helt nye ud Så kan man jo samtidigt spekulere lidt - hvis ikke dem der har skiftet lejer vidste de skulle loctites har de nok heller ikke haft noget som kunne presse lejerne i på yderringen - så det er sgu ikke sikkert de holder så længe Men det må tiden vise
Så lige lidt info, lige før vi skilte min ad kiggede vi lige til forhjulslejerne på min kammerats L3L - jeg havde en formodning om at de ikke var limet - og ganske rigtigt Den blik møtrik holder ikke en skid til dem der tror det er nok Der var tydelige slidmærker i strålerne på trækakslerne Men ikke så graverende at en rensning og en gang locktite ikke kunne gøre det Jeg ved så ikke hvor længe den har kørt med det, men lejerne så helt nye ud Så kan man jo samtidigt spekulere lidt - hvis ikke dem der har skiftet lejer vidste de skulle loctites har de nok heller ikke haft noget som kunne presse lejerne i på yderringen - så det er sgu ikke sikkert de holder så længe Men det må tiden vise
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Skift af forhjulsleje
Så du siger, trods den ikke var limet, var det umuligt at få fra hinanden ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Skift af forhjulsleje
Nej nej Du skal have fundet læsebrillerne KMDTHY Det er to forskellige biler