Utæt m. diesel

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Johsnnesb
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 11. jan 2023 16:46
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: NYKØBING M

Utæt m. diesel

Indlæg af Johsnnesb »

Hejsa

Audien er begyndt at dryppe diesel. Lokation: ved siden af brændstoftanken, passager side. Der var et lille alu dæksel som jeg pillede væk. Så kan man se en plastik fyr hvor der hænger dråbe. Det drypper ca. hvert 5 sek. med fuld tank. Jeg har ikke gjort mere ved det da jeg skal bruge bilen og så vil jeg se om det drypper mindre med mindre brændstof i tanken.

Men hvad er det for en fyr, hvor det drypper? Som jeg forstår det så skulle der ikke være en pumpe ved tanken (det er en 1,2tdi). Jeg kan ikke umiddelbart se nogen ledning gå til den den, men der er flere brændstofslanger tilsluttet. I teorien kunne der være plads til et filter inden i.

Er der nogen der kender til problemet?
Vedhæftede filer
braendstoftank utaet 2.jpg
braendstoftank utaet 2.jpg (326.66 KiB) Vist 430 gange
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af Skipper »

Filteret skulle gerne sidde i den anden side (fører siden), lige foran bagbroens fæste. Det er svært at se på billedet, måske nogle flere billeder fra andre retninger, og er der et nummer på dimsen, så er det jo også en hjælp. Jeg mindes ikke at skulle have set viste dims på nogen af de efterhånden temmelig mange A2 3L'er jeg har set på. :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af HamSjelv »

Den dims er vist udgået, som totalt udgået, jævnfør den her tråd: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... lve.40624/

Der er vist ikke rigtig nogen der ved hvilken funktion den dims har...

Mulige søgetermer:

8Z0 201 220 F
8Z0 201 227C
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af KMDTHY »

De skriver i ovenstående tråd at de bare fjerner den.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Johsnnesb
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 11. jan 2023 16:46
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: NYKØBING M

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af Johsnnesb »

Tak for info.
Ja der er vidst en der har haft held med at fjerne den og montere slanger i mellem.

Inden jeg giver mig i kast med at nogle slanger så kunne det være rart at vide hvilken funktion der har.

Men jeg har været lidt i gang og fundet hvor den er utæt. Plastikken har en lille revne hvor der kommer diesel ud. Det er ved den ene skrue som er noget rusten.

Ifl. den tyske forum side, så er det en termostat. Afhængig af temp. bliver brændstof sendt videre til tank eller brændstof køler. I hvert fald sådan jeg forstår det.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af doktorfrank »

Det er den form for nørderi, som gør os klogere ... tak for det!
Jeg har ikke set anordningen på de A2, som jeg har mellem hænderne, men de allesammen fra 2001, dvs før opdatering/nyere udgave.
Når der ikke sidder sådan en termostat på tanken, er brændstoffilteret udstyret med termostat-omstyring (ala Lupo) med en ventil i en anden størrelse (og et tilsvarende filter). Begge dele kan være meget vanskelige at købe; jeg har dog set dem på Autodoc.
En ombygning til filter og ventil til Lupo er en mulighed, som jeg ikke har prøvet. Og at flytte filterinstallationen til motorrummet, som er udført af en her forum, synes jeg ikke om alene fordi det var med filter uden trevejs forløb og altså enten holder brændstorkøleren helt ude eller helt inde; begge dele mener jeg giver anledning til uheldige bivirkninger.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Johsnnesb
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 11. jan 2023 16:46
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: NYKØBING M

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af Johsnnesb »

Selv tak Frank. Nu man er i gang kan man ligeså godt lære noget også.

Planen er at afmontere termostaten, og bore de gamle skruer væk, og nye skruer i. Så må der komme epoxy lim på revnen.

Noget jeg skal være opmærksom på nu når jeg taber en masse diesel? Finder den selv ud af at udlufte?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af doktorfrank »

Helt lavpraktisk: Jeg ville da køre tanken tom før adskillelse. Og ja, hvis twinpumpen er for svag til at være selvansugende (hope not) kan en hvilken som helst vakuumpumpe med et T-stykke ved slangetilslutningen på samme pumpe være eneste nødvendige hjælp.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 347
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af Ejner »

Eller mht. udluftning kan 2 personer løse det på følgende måde: 1 sidder klar med startnøgle i bilen. Den anden klar til at holde en nogenlunde tætsluttende klud over påfyldnings studsen omkring en luftpistol, der peger ned i tank. Der blæses nu trykluft med behersket tryk i tank, samtidig med at nøglemanden holder gang I starteren. Gjort rigtigt er det en effektiv måde at få drevet luft ud af diesel kredsløbet.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Johsnnesb
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 11. jan 2023 16:46
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: NYKØBING M

Re: Utæt m. diesel

Indlæg af Johsnnesb »

Audi´en kører igen, uden at spilde brændstof. Den skulle have tre gange med starteren indtil motoren startede. Jeg kørte med starteren indtil den advarede for olietryk.
Vedhæftede filer
audi diesel termostat, resize.jpg
audi diesel termostat, resize.jpg (283.55 KiB) Vist 51 gange
Besvar