ligesom på citroen, pisjø, En del Honda'er osv. osv. osv....Vyffe skrev: På de fleste bimmere forholder det sig anderledes
Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt! LØST
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Batmann67:
Løber der vand ud af den der lille slange der ender i ekspansionsbeholderen? Jeg mener det er 'serviceindikatoren' for vandpumpen.
Løber der vand ud af den der lille slange der ender i ekspansionsbeholderen? Jeg mener det er 'serviceindikatoren' for vandpumpen.
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Det der er jo helt klart en utæt toppakning.
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Enig, med mindre det er en flækket top, eller han er heldig det blot er vand der er kogt af, pga. dårlig termostat, eller en defekt vandpumpe.Michael Munk skrev:Det der er jo helt klart en utæt toppakning.
Jeg tror ikke vi kommer videre med flere gæt, inden der igen er gjort lidt med en skruenøgle........................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Jeg er noget på standby pt, da jeg har været inde og blive opereret for et ødelagt korsbånd, menisk og brusk skader i knæet.
Fakta omkring bilen er følgende
- startede med at blive lidt varm ved motorvejskørsel
- tjekkede termostaten, og skiftede den da den åbnede langsommere end den nye.
- blev så varm bare ved alm landevejskørsel
- så kunne varmeapparatet ikke længere varme.
- olien ser fint ud
- Når motoren er kold, så er der ikke luft bobler i vandbeholder.
- Det ser ud til at vandet bliver presset ud af overløbet på ekspansionsbeholderen, når motoren kommer op på ca 90 grader.
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Fakta omkring bilen er følgende
- startede med at blive lidt varm ved motorvejskørsel
- tjekkede termostaten, og skiftede den da den åbnede langsommere end den nye.
- blev så varm bare ved alm landevejskørsel
- så kunne varmeapparatet ikke længere varme.
- olien ser fint ud
- Når motoren er kold, så er der ikke luft bobler i vandbeholder.
- Det ser ud til at vandet bliver presset ud af overløbet på ekspansionsbeholderen, når motoren kommer op på ca 90 grader.
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Senest rettet af batmann67 tors 12. jan 2017 09:51, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Jeg anerkender til fulde, at det kan være vanskeligt, for ikke at sige smertefuldt, at erkende en toppaknings endeligt allerede efter så km på klokken
En ting er imidlertid fuldstændig sikkert: Det bliver værre meget meget hurtigt ved blot at fylde vand på og køre. Så på med vanterne og af med toppen (motorens altså )
Når du ved, hvordan det ser ud "indefra" er der gode muligheder for, at vi vil være hjælpsomme
En ting er imidlertid fuldstændig sikkert: Det bliver værre meget meget hurtigt ved blot at fylde vand på og køre. Så på med vanterne og af med toppen (motorens altså )
Når du ved, hvordan det ser ud "indefra" er der gode muligheder for, at vi vil være hjælpsomme
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Det er sådan, at min kone bliver meget hurtigere rask, hvis bare der er nok der gider snakke om hendes dårligdomme.............................
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Jeg havde problemer med at min spyttede vand ud af ekspantionsbeholderen. Det viste sig at være vandpumpen på mit oliefyr der ikke startede, dermed begyndte kølervæsken at koge og den spyttede det ud....
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Sådan noget luksusgrej har jeg (desværre/heldigvis) ingen erfaringer med ... så den så jeg ikke lige komme. Således oplyst siger jeg: Tak
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Smider lige et link til udskiftning af toppakningen/topstykke.
http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... nder_head/
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... nder_head/
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Hej Folkens og Godt Nyt År
Så er der nyt angående Audi A2 med kølings problemer !!!
Møllen på vandpumpen er gået løs og taget imod inde på motorblokken, jeg kan ikke vurdere om der er sket skade på selve motorblokken.
Så jeg ligger et par billeder op, så jeg kan hører jeres vurdering! Hvor er det aluminium henne som mangler på møllen? Her ses den gamle vandpumpe som blev skiftet for omkring 5.000 km siden i forbindelse med tandrems skifte (det lavede jeg selv).
Den tidligere pumpe har gået omkring 135.000 km, bemærk møllen er af plastik.
Et tandrems skifte som jeg fik lavet i Flensborg hos Audi for ca. 5 år siden. Har nogle af jer erfaring med vandpumpe med ALU-mølle (Triscan 8600 29041).
Bruges der både plastik og alu møller til en ANY-motor?
/Stig Allan
Så er der nyt angående Audi A2 med kølings problemer !!!
Møllen på vandpumpen er gået løs og taget imod inde på motorblokken, jeg kan ikke vurdere om der er sket skade på selve motorblokken.
Så jeg ligger et par billeder op, så jeg kan hører jeres vurdering! Hvor er det aluminium henne som mangler på møllen? Her ses den gamle vandpumpe som blev skiftet for omkring 5.000 km siden i forbindelse med tandrems skifte (det lavede jeg selv).
Den tidligere pumpe har gået omkring 135.000 km, bemærk møllen er af plastik.
Et tandrems skifte som jeg fik lavet i Flensborg hos Audi for ca. 5 år siden. Har nogle af jer erfaring med vandpumpe med ALU-mølle (Triscan 8600 29041).
Bruges der både plastik og alu møller til en ANY-motor?
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Ligger lige er billede op af Triscan vandpumpe 8600 29041, som blev monteret for ca. 5.000 km siden.
Det er som sagt den type hvor møllen er gået løs. /Stig Allan
Det er som sagt den type hvor møllen er gået løs. /Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, ventilator defekt!
Jeg mener at have hørt, at man kun skal montere en original vandpumpe, når den skiftes ved f.eks. tandremsskift. Årsagen ses måske her...?
Det bliver spændende at komme ud at køre igen. Forhåbentlig har topstykket overlevet overophedningen?
Mvh.
JPC
Det bliver spændende at komme ud at køre igen. Forhåbentlig har topstykket overlevet overophedningen?
Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Har VCDS
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Så fandt du da ud af hvad der var galt
Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig om blokken, det tror jeg ikke gør noget, svært at se på billedet
Det alu der mangler, ligger jo nok i vandet som fint alu pulver
Jeg har aldrig skiftet en vandpumpe med alu mølle, alle dem jeg har set har været med plastik pånær en med jern mølle
Jeg plejer at bruge SKF og de er med plastic
Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig om blokken, det tror jeg ikke gør noget, svært at se på billedet
Det alu der mangler, ligger jo nok i vandet som fint alu pulver
Jeg har aldrig skiftet en vandpumpe med alu mølle, alle dem jeg har set har været med plastik pånær en med jern mølle
Jeg plejer at bruge SKF og de er med plastic
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: RE: Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Tænker på om det er muligt at skylle køler systemet igennem for at få evt. alu rester ud.Kim B Olesen skrev:Så fandt du da ud af hvad der var galt
Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig om blokken, det tror jeg ikke gør noget, svært at se på billedet
Det alu der mangler, ligger jo nok i vandet som fint alu pulver
Jeg har aldrig skiftet en vandpumpe med alu mølle, alle dem jeg har set har været med plastik pånær en med jern mølle
Jeg plejer at bruge SKF og de er med plastic
Pumpen er købt igennem Han Herreds Reservedelslager, så jeg tager en snak med dem imorgen om situationen.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Jo - jeg ville også prøve at skylle det lidt igennem, men spørgsmålet er hvor meget af det der kommer ud
Ja - der er det så fint at have handlet lokalt
Ja - der er det så fint at have handlet lokalt
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Hejsa
Jeg ved ikke lige hvorledes jeg skal forholde mig til om det er nødvendig at gøre det store ståhej ud af gennem skylning af kølersystemet for eventuelle aluminium rester fra møllen.
Fandt denne "Kølesystem skyller med ½"/ø13mm tilslut" hos thansen til små 279kr..
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 142935460/
https://www.youtube.com/watch?v=EsuxrMO1654
/Stig Allan
Jeg ved ikke lige hvorledes jeg skal forholde mig til om det er nødvendig at gøre det store ståhej ud af gennem skylning af kølersystemet for eventuelle aluminium rester fra møllen.
Fandt denne "Kølesystem skyller med ½"/ø13mm tilslut" hos thansen til små 279kr..
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 142935460/
https://www.youtube.com/watch?v=EsuxrMO1654
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
Jeg tror ikke, at du kan skylle det ordentligt ud alligevel. Partiklerne vil lægge sig i bunden, hvor det kan finde ro, og kommer ikke til at genere eller ødelægge noget.
Mvh.
JPC
Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Har VCDS
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
JPC skrev:Partiklerne vil lægge sig i bunden, hvor det kan finde ro, og kommer ikke til at genere eller ødelægge noget.
Mvh.
JPC
Endegyldige sandheder er altid godt. Så er der jo ikke mere at snakke om.
Sker der så noget "mystisk" med bilen og/eller køle systemet i fremtiden ved du jo så i hvert fald der ikke er tale om rester fra pumpen der driller. Så kan der være defekt termostat eller stoppet køler f.eks. men IKKE fordi der er partikler eller rester tilbage.
I øvrigt en "interessant" fejl, tak for beskrivelsen og bidraget.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Audi A2 bliver 100-105 gr. ved motorvejskørsel, vandpumpe defekt!
kan da håbe på at de ikke har sat sig i skyllekanalerne i takt med at vandpumpen har sendt mindre og mindre mængde vand rundt i motoren