Manglende Trækkraft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Jeg har for tiden kun halvt moment, trækkraft på min motor.
Problemet kom efter et stop, og motoralarmen/lampen kom først efter lidt tid.
Har skiftet brændstoffilter, da det virkede som om den blev svagere efter at køre lidt tid.
Har tjekket at Turboladeren roterer ved tomgang, det gør den.

Accelererer meget langsomt, og kan lige slæbe sig op på 120 km/h på flad vej.

Hvad kan det være??
Hvad gør jeg?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af Vyffe »

Virker turboen i drift? Lyder til at du har et vakuum problem. Enten vakuumslange eller N75. Det er beskrevet flere gange herinde :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Hej Vyffe,
Tak for svaret.
"Enten vakuumslange eller N75"
Hvor befinder disse enheder sig henne på motoren?

/Ernst
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af Vyffe »

Du svarede ikke på mit spørgsmål eller gjorde brug af min henvisning.

Men tag et kig i FAQ, hvor du bl.a. finder disse fine indlæg:

viewtopic.php?f=22&t=3243
viewtopic.php?f=22&t=42

I link nr. 2 finder du billede og forklaring til N75.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af batmann67 »

Det lyder som om din bil går i Limp mode (nødprogram)
Så har bilen yderst begrænset trækkraft.

- Fejlkode udlæsning tak.
- Har du tjekket at turbo armen ikke sidder fast, for så der kommer fejlmåling på turbotrykket (LIMP MODE).


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Til Vyffe.

Jeg er ikke så rutineret herinde, så hvor finder man lige tingene.
Så tak for dine links med meget fine billeder.
Det kan meget vel være den viste ledning, da aflastningsrøret er knækket, og sansynligvis for lang tid siden.
Allerede i mit første indlæg skrev jeg at turboladeren roterer i tomgang, derfor antager jeg at den også virker når den får øget trækkraft.
Aflastningsventilen kan også bevæge sig, så der har jeg også antaget at den virker.

Batman.
Ja jeg antog egentlig også at det var en slags motorbeskyttelse som er trådt i kraft, når den mangler vitale signaler fra signalgivere på motoren.
Og du har ret fejlkode udlæsning vil være en stor fordel, det arbejdes der på.

Nu har jeg lidt at arbejde med i aften, så må vi se om det lykkes.
Tak for de gode bidrag.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af Vyffe »

ekk skrev:Til Vyffe.

Jeg er ikke så rutineret herinde, så hvor finder man lige tingene.

Allerede i mit første indlæg skrev jeg at turboladeren roterer i tomgang, derfor antager jeg at den også virker når den får øget trækkraft.
Det er fair nok, men det første du ser når du ankommer til siden er dette:

Tech-info, guider og FAQ <--------------------- Kig eller søg her inden du spørger....!
Hyppigt stillede spørgsmål, guider og teknisk information om Lupo 3L. Kun for medlemmer!


Det er lidt en sjov antagelse, at fordi den roterer i tomgang så virker den efter hensigten?? Assumption is the mother of all fuckups ;)
Det er vel det samme som at sige at fordi en bil fint holder tomgang, så kører den også perfekt ved 180 km/t.

Tag den slange fra N75 der går til turboen og sug i den. Så skulle du gerne kunne se noget bevægelse nede ved turboen. Men tror også det er beskrevet i et af de links jeg har givet.

Husk nu, ingen sure miner herfra. Men os rutinerede rotter støder bare alt for ofte på folk der vil have svarene serveret på et sølvfad, selvom de er at finde lige i nærheden :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Nu skal vi ikke mundhugges og genere hinanden, men denne side er ikke den mest overskuelige, og når jeg så finder noget af det jeg søger, så bruger jeg jo det,ledte ikke lige efter den linje du nævner, og kom til at filtrere den fra. Beklager.

Og så skal min formodning om den virkende turbo ikke tages som tegn på manglende teknisk indsigt, og forståelse af processen i en motor.
min formodning byggede ud over den roterende turbo også på et andet og ret sikkert tegn på at den i hvert fald kører, at bilen kører ret økonomisk lige nu. Uden normalt roterende turbo vil økonomien blive katastrofal. Det sikrer dog ikke som du også siger at trykreguleringen fungerer, men selve kernen i turboladeren fungerer.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af KMDTHY »

Brug google til at søge med..... phpBB søgemaskinen er rigtig dårlig
Brug denne kommando: site:lupo3lklub.dk

Så hvis du f.eks. søge på turbo trækkraft så skriver du "site:lupo3lklub.dk turbo trækkræft"

Et direkte link til ovenstående eksempel.

https://www.google.dk/search?q=site%3Al ... 3&ie=UTF-8
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Fejl fundet :P
Takket være Vyffes gode link til diagrammer over turbo reguleringen.

Og nu er den midlertidigt udbedret, med lidt plastslange, noget elektriker "mirakkelreparationsrør" (Krympeflex) Og det virker.
Nu forestår reset af fejl og reparation med rigtig gummislange.

Fejlen var en stort set bortgnavet slange fra N75 til reguleringsmembranen på turboen.
Sansynligvis et rotteangreb.
Billeddokumentation og nærmere forklaring følger i weekenden.
Nu skal lidt aftensmad og en kølig Hancock Gambrinus gøre godt, og så i seng :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Brug google til at søge med..... phpBB søgemaskinen er rigtig dårlig
Brug denne kommando: site:lupo3lklub.dk
Så hvis du f.eks. søge på turbo trækkraft så skriver du "site:lupo3lklub.dk turbo trækkræft"
Et direkte link til ovenstående eksempel.
https://www.google.dk/search?q=site%3Al ... 3&ie=UTF-8
Bare brug linket i min profil, her er der et søgefelt der giver præcis samme resultat, og er nemmere at huske :lol:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af Vyffe »

ekk skrev:Fejl fundet :P
Takket være Vyffes gode link til diagrammer over turbo reguleringen.
Dejligt at kunne hjælpe - tiltrods for en lidt hård retorik ;)

DIY er altid så dejligt tilfredsstillende :ugeek:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er nærtagende som altid - det er mus (og vi har set det rigtig ofte i dæmpningsmaterialer, slanger og motordæksel på Lupoerne med netop denne fejl til følge. I den ene af "mine" var der tillige et lager af hasselnødder efter nogle dages stilstand). Rotter er henvist til loftet :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Ja Vyfffe, det at lave det selv er tilfredsstillende, og så ved man jo også om det er gjort ordentligt.

F.eks så laver jeg altid selv bremserne på min bil, da jeg altid stort set kun har fået dårlig kvalitet fra værkstederne.

Og så lige en til doktorfrank. Du skal lige vide hvad du taler om inden du er så skråsikker.
Det kan godt være jeg lyder som en tumpe, men jeg overvejer somregel det jeg siger.
De bidemærker som er i de tilbageværende stumperne fra slangen er i hvert fald ikke fra mus. Musebid giver en masse små fine 2 og 2 parallelle riller.
Det er ikke tilfældet her der er tale om store tænder.
Jeg har så ladet mig fortælle, fra velinformerede kilder, at rotter ikke gør sådan noget, men at en mår er den sandsynlige synder. Der findes en del fortilfælde.
Der kan købes en spray mod disse, som holder dem ude fra motorrummet. Anti Mår Spray, 163 kr hos VW. Er købt og skal på når ny slange er monteret.

Tag ikke dette som at jeg ikke vil modsiges, men gerne på et veldokumenteret grundlag.

Til Sussi
Det var ikke ment som en kritik af dit arbejde på siden her, da jeg skrev at den er lidt rodet. Du bruger sikkert dine værktøjer så godt som det er muligt, og gør et stort og fint arbejde for at holde styr på en flok værre anarkister ;)
ekk
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. jan 2013 14:50
Geografisk sted: Struer, Aarhus, Fredericia

Re: Manglende Trækkraft

Indlæg af ekk »

Så er vi ved afslutningen.
I min fejlsøgning havde jeg set den i vedlagte billede viste afbidt slange. Da jeg havde ledt efter en tilsvarende manglende ende uden at finde en, konkluderede jeg fejlagtigt at det nok var en slange som bevidst var afklemt og lukket. Og ja Vyffe Asumption is the mother of all fuckups.
Første ende af afbidt gummislange.
Første ende af afbidt gummislange.
IMG_0653.jpg (55.43 KiB) Vist 7036 gange
Jeg forsøgte derfor med med nyt brændstoffilter, hvilket ikke gjorde nogen forskel, grunden til at vælge nyt filter var at det virkede som om motoren gik normalt indtil den havde kørt et kort stykke vej, formodentlig den tid der skulle til for at motorreguleringen opdagede at fejlen stadig var til stede.

Efter at have studeret diagrammerne og billederne i Vyffes link nr 2 og rådet om at suge i en slange, som "ikke eksisterede", fandt jeg den anden stump gemt oppe under vaccum potten på turboen. se vedlagte foto.
Slange på turbo
Slange på turbo
IMG_0651.jpg (82.48 KiB) Vist 7030 gange
Efter dette var der jo stort set kun tilbage at finde stumperne i gemmerne og så lave det midlertidigt, og efter at have kørt 150 km på arbejde så afstillede motorfejls alarmen sig selv ved næste start.

Lige et nærbillede af den ene stump tilbageværende slange.
Afbidt slange
Afbidt slange
IMG_0657.jpg (19.6 KiB) Vist 7030 gange
Hvad mon den bruger det til? Slangebøsse til ungerne måske :D 8-)

:D Tak for hjælpen folks. :D
Besvar