Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan løse

Alt vedrørende teknikken på 3L
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan løse

Indlæg af Crispie »

Jeg har lavet en del lupoer med diverse fejl og mangler på elsystem, gearkasse/hydraulik/gangsteller, og så skulle det jo lige ske at det var konens Lupo der endte med at satte min viden til vægs. Hun har brokket sig over at den et par gange ikke ville starte når hun drejede nøglen i tændingslåsen (starteren aktiveredes slet ikke). Når jeg så kom til undsætning startede den selvfølgelig som intet var hændt, så jeg skød det lidt hen til "kvinder og teknik" og tænkte at det nok bare havde været ratlåsen der havde drillet. Det sker så et par gange mere, men den starter glad og fro igen efter et par minutters venten.
Så på vej hjem fra en længere køretur stopper motoren pludselig som ved at kan drejede nøglen til stop. Herefter vil starteren ikke aktiveres.

Med hensyn til alle de åbentlyse fejl: Gearkassen er grundjusteret, hydraulik enheden virker med ny olie + trykkugle og koblingsaktuatoren er indstillet korrekt (1,85V), med en værdi på 73% hvilket er ok. Motoren, gearkasse, Immo og instrument har ingen fejl ved udlæsning.
Har prøvet med tænding på, at aktivere starteren direkte ved at sætte 12V på start relæet på selve starteren. Så starter motoren, kører i 2 sekunder og stopper så igen. Det kan jeg gøre 2-3 gange, så er dieselfiltret tømt for diesel (??), og den springer herefter ikke længere igang før jeg topper dieselfilteret op (det er i frustration blevet skiftet), men problemet er elektrisk, et eller andet blokere start signalet, for jeg kan gud dødeme ikke få den til at snurre starteren vha nøglen.

Sikringerne i motorrum og kabine er checket, og stelforbindelserne ser også fine ud...

Nogle bud? Har ikke set noget ligende før, og alle forslag bliver budt velkommen.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Jes
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 7. aug 2012 08:16
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Jes »

hvad var problemet . da jeg mere eller mindre står i samme suppe :?: :?: :?: :?:
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Kim B Olesen »

Er det lige meget om den står i stop eller N ?
Dieselfiltret bliver fyldt mekanisk af den pumpe der sidder i enden af knasten og den pumper en del diesel, så jeg tror ikke det har noget med noget at gøre ;)
Thomashh
Indlæg: 55
Tilmeldt: ons 6. jul 2011 21:56
Geografisk sted: Fyn

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Thomashh »

Et bud kunne det være din startspære der driller????
Har du prøvet en anden nøgle????
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Kim B Olesen »

Det tror jeg ikke - så plejer den lige at starte for derefter at gu ud igen - hmm - jeg ved ikke om det er alle modeller, men den gamle model starter i hvert fald og går ud igen ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af batmann67 »

Hmm, fandt I en løsning, da jeg har følgende problem der minder og jeres.
search.php?search_id=egosearch
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af ph. »

at den slet ikke aktiverer starteren... ,,Hverken når gearvælger står i Stop eller Neutral,,,, kan skyldes ..Tændingslås-bundstykke...
at den tømmer brændstoffilteret... er ofte pga. returventil eller den tandempumpe for enden af knast der er blevet træt
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Hvis det er returventilen, skal den stadig kunne tørne startere. Jeg går lige ud og checken om der kommer spænding på start relæet (fra kontakten i tændingslåsen). Den aktivere godt nok X-relæet (det relæ der slukker for lys og andre forbrugere for at have maks strøm til rådighed i start øjeblikket.
Vender frygteligt tilbage senere...
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af ph. »

Crispie skrev:Hvis det er returventilen, skal den stadig kunne tørne startere..
ja men du skriver også:
Har prøvet med tænding på, at aktivere starteren direkte ved at sætte 12V på start relæet på selve starteren. Så starter motoren, kører i 2 sekunder og stopper så igen. Det kan jeg gøre 2-3 gange, så er dieselfiltret tømt for diesel (??), og den springer herefter ikke længere igang før jeg topper dieselfilteret op

lyder som om du har 2.fejl!
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Tændings nøglen er checket, har haft alle relæerne ude og målt/checket dem der kan checkes. Har fornyet mistanke til brændstof pumpe relæet (405), det er så vidt jeg kan se også det relæ der styrer "crash stop". Det indeholder en del elektronik, så jeg kan ikke få nogle brugbare målinger, men mindste målelige modstand er 7 Mega Ohm.... Det kan godt være der er en masse transistorer og en lille IC i relæet, men jeg mener alligevel at det lyder forkert. Prøver at investere i et nyt, og så ser vi hvad det bringer med sig... Og hold da op hvor man mangler en med dværgvækst i hænderne for at komme til det øverste venstre relæ (126)....
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Nu inden du kyler adskille dollars efter et relæ der aldrig tidligere er hørt udskiftet på en Lupo 3L, så husker du lige på der ikke er en brændstofpumpe i dieseltanken, ikke ??

Hvis du absolut VIL skifte relæer kan jeg foreslå relæ 109 istedet. Det er notorisk kendt for revnede lodninger (hvilke kan repareres med loddetin for mindre end 1 krone).



/Claus
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Relæ 109 er testet, og virker. Relæ 405 er det der i tilfælde af fatale fejl skal stoppe motoren (så vidt jeg forstår). Det er ganske fejlagtigt beskrevet som Diesel pump relay, men jeg har min A2 jeg lige smider det på i morgen for at teste det.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Jes
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 7. aug 2012 08:16
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Jes »

Det lyder altså som om vi har nøjagtigt samme problem :!: :?: :!: :idea:

viewtopic.php?f=13&t=2704

håber på en løsning vi begge kan få glæde af.


"""" sorry batmann67 havde ikke lige set det i første omgang """"""
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Pokkers.. Audien har ikke et relæ magen til, så jeg vover pelsen og bestiller et nyt 405 relæ i morgen...
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Æv.. Det var ganske som frygtet ikke relæ 405 der fejlede noget... Prøvede at skubbe den igang. Det gav samme resultat som ved at aktivere starteren direkte. Motoren starter, kører i 2 sekunder og stopper...

Nogen der har forslag? Er snart klar til at ty til voodo, spirituel healing og andre hokus pokus ting for at finde arnestedet til start problemerne...
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af m bonnichsen »

Hvis du mener at den kommer igang og stopper igen. så kan det være en stoppet kat. det var min, men du kan løsne udstødningen oppe ved turboen og sette en skruetræker i klemme og se om den så kan starte ;)
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Det er ikke katten der er klappet sammen. Den reagere simpelthen ikke på man drejer tændingsnøglen. Har sågar smidt en ny koblingsaktuator på jeg havde liggende (selv om vagcom udlæsningen viste at den gamle var fin nok). Det et eller andet der forhindrer motoren i at starte (Den prøver ikke engang) det er en elektrisk blokering. Det ender nok med at jeg må trille den til vagtech i Odense...
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af batmann67 »

Jeg ved ikke om du har været guiden igennem.
Det er godt nok til en A2´er, men der findes sikkert også en til LUPO på ElsaWeb

ElsaWeb Guide - Vehicle does not start
http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A ... 21868721/3
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af ph. »

Crispie skrev:Æv.. Prøvede at skubbe den igang. Det gav samme resultat som ved at aktivere starteren direkte. Motoren starter, kører i 2 sekunder og stopper...

Nogen der har forslag?
Typisk startspærre når den gør sådan...

men det er ikke årsagen til at den ikke tørner starter ved brug af nøgle
og vist heller ikke at den dræner dieselfilter
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det.. et start problem på lupoen jeg ikke kan l

Indlæg af Crispie »

Så er lidt flere ting udelukket. Jeg har haft kofangeren af, for at kunne komme til at se alle stel forbindelserne ordentligt efter. Til min store forbavselse fandt jeg + hovedledningen til den lille boks i meget dårlig stand (det kan man først se når man har pillet plastik dækslet af, og afmonteret "+ kassen". Jeg tænkte "HA, der var den!", fik renset alle samlesteder, og smidt en ny boks på. Glad og fuld af forventning drejede jeg nøglen... Ingen ting skete.. Tilbage til tegnebordet..
Har så siddet og kigget en del i tegningerne. Start relæet (126) er testet ved afmontering, men det trækker ikke når man drejer nøglen. Jeg kan se at det også er forbundet til den spændings stabilisator der er i venstre nedre b-stolpe. Så snart der drejes til 2. klik på tændingsnøglen, kommer der 12V på... Er der nogen der nogen sinde har haft knas med denne stabilisator?

Jeg kan se at start relæet (126) faktisk bliver aktiveret af selve styringen til gearkassen (pin 12). Har haft en anden gearkasse styring fra en virkende lupo over til låns, men samme resultat :-/

Nogle forslag?...

Ellers tror jeg bare jeg tester lidt flere ledninger i morgen....
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Besvar