Side 1 af 1

gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 12:36
af haraldsdal
Har fået at vide at jeg skal tjekke om der er gearkasse olie på min lupo. men jeg kan ikke finde frem til hvor det er jeg skal kigge efter det. eller hvordan jeg kan hælde nyt olie på. er der nogen der kan fortælle mig dette? Er ikke så velbevandret i lupoens indre organer, men vil gerne lære dette. har fået en flaske af denne dyre olie, men ikke en instuktion til hvor det skal påfyldes.
Bilen er begyndt at hakke i det og gå i stå når den skal geare ned, ved kryds osv. forslag og råd modtages med glæde.

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 12:51
af Kim B Olesen
Det er ikke gearkassen du skal kontrollere olie på når den låser i gear - det er hydrauliksystemet !!! Hvad er det for noget olie du har fået fat i - skriv det lige herinde så det er helt sikkert det ikke er det forkerte :)
Guiden til at kontrollere hydraulikolien er som følger !

Start med at kontrollere at systemet virker.
Dette gøres når bilen har stået stille i ca. et døgn eller mere.
Åbn højre fordør.
Læn dig ind over sæderne og udløs frontklappen.
Sæt ikke tændingsnøglen i.
Åbn klappen og mærk dig oliestanden i beholderen.
Åbn nu venstre fordør, og kontroller at beholderen bliver næsten tømt for olie i takt med at pumpen kører.

Kontrol af trykklokke/trykkugle:
Tag stikket af (alternativt afmonter pluspolen på batteriet).
Advarsel fra KaKa, skru nu det mørkegrønne låg af hydraulikbeholderen.
Drej trykkuglen løs (3 omgange), vent til olien er løbet retur i beholderen, skru den helt af og ryst den, hvis det skvulper inde i den, er den defekt. Den kan dog også være defekt/træt selv om den ikke skvulper, men hvis den gør det, er det et sikkert tegn på at den er defekt.

HUSK DEN RIGTIGE OLIE
Den 'forbedrede' udgave af G002000 hedder G004000M2. Skal det være direkte fra olieproducenten er G004000M2
formodentlig en Pentosin CHF 202 (http://www.pentosin.de) Ca. 112kr. pr. ltr. (2009 pris)
Regn IKKE med vw ved hvad den rigtige olie er.


Jesper/JEV har lavet denne guide til kontrol af hydraulikolie:

1. tag tændingen fra og luk døre.
2. afmonter stikket ved pumpen (luk IKKE dørene op nu, og sæt IKKE tænding på bilen)
alternativt afmonter + polen på batteriet.
Advarsel fra KaKa, skru nu det mørkegrønne låg af hydraulikbeholderen.
3. løsn trykklokken ca. 3 omgange mod uret, til den bliver løs og spænd den igen.

7. fyld hydraulikolie på, op til 2mm under dækslet.
8. sæt stikket på og åbn døren.

Her er et billede af trykkuglen og det grønne låg du skal løsne

download/file.php?id=8

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 15:28
af AndersWJ
Hvis det VAR gearolien du ville kontrollere, kan jeg fortælle dig at der som sådan ikke er en indikator nogen steder.

Gearolien skal aftappes og måles op, for at du kan se hvor meget du har på.

Desuden skal den genopfyldes med 3,1 Liter af den korrekte olie som er: Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
Dette kan gøres igennem speedometer drevet som først skal afmonteres.

Men med de symptomer du beskriver, er jeg også sikker på at det ikke er olien i din gearkasse du skal finde fejlen ved. Denne skal man normalt ikke eftefylde når først den har den korrekte stand.

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 16:55
af sussi
haraldsdal skrev:Bilen er begyndt at hakke i det og gå i stå når den skal geare ned, ved kryds osv. forslag og råd modtages med glæde.
I første omgang, så glem alt om gearkasseolie.
Start med sangen:
Indlæg Sangen :-) fra 383CI
Et godt sted at begynde på problemer af en hver art med bilens kobling og gear.
Den sædvanlige "sang" om problemer med gearkasse,
Tjek eller skift gearolier, hydraulik olie, fejludlæsning og grundjustering.
Dette løser mindst 8 af 10 problemer at det er i orden, så lad os tage den derfra!
Læs dette indlæg GRUNDIGT:
viewtopic.php?f=22&t=30

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 22:02
af haraldsdal
Hold da op, hvis jeg havde vidst at der kom så præcise svar så hurtigt, så havde jeg da meldt mig ind i klubben meget før. Min Lupo er mit smertens barn, den har kostet mig mange penge i reparationer, men har også ført mig vidt omkring i Europa.
Tusind tak for svar, olien som jeg har fået foræret hedder : G 060 726 A2 ( indkøbt i Tyskland 2009)
Hvis den er HELT forkert vil jeg gerne høre det, og så vil jeg prøve at se om jeg kan følge jeres instruktioner, meget tydelige men i skriver altså til en kvinde ;), men det skal jo ikke holde mig tilbage, alt kan da vel for pokker læres :)

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 22:05
af KMDTHY
haraldsdal skrev:Hold da op, hvis jeg havde vidst at der kom så præcise svar så hurtigt, så havde jeg da meldt mig ind i klubben meget før. Min Lupo er mit smertens barn, den har kostet mig mange penge i reparationer, men har også ført mig vidt omkring i Europa.
Tusind tak for svar, olien som jeg har fået foræret hedder : G 060 726 A2 ( indkøbt i Tyskland 2009)
Hvis den er HELT forkert vil jeg gerne høre det, og så vil jeg prøve at se om jeg kan følge jeres instruktioner, meget tydelige men i skriver altså til en kvinde ;), men det skal jo ikke holde mig tilbage, alt kan da vel for pokker læres :)
Lige for at skære det ud i pap, så er det IKKE GEAROLIE der skal i beholderen med det grønne låg !!!!!! :-)

Kender ikke omtalte olie, har altid hældt 3.1L Castrol 75W90 på gearkassen.

Re: gearkasse olie.

: man 16. jan 2012 22:12
af sussi
HUSK DEN RIGTIGE HYDRAULIKOLIE OLIE !!!!!!
Den 'forbedrede' udgave af G002000 hedder G004000M2. Skal det være direkte fra olieproducenten er G004000M2
formodentlig en Pentosin CHF 202 ;) ( http://www.pentosin.de ) Ca. 112kr. pr. ltr. (2009 pris)
Regn IKKE med vw ved hvad den rigtige olie er.
Læs linket jeg lagde tidligere.

G060 726 A2 is the mineral-based G052 OEM gear oil, hvis du kommer den på gangstelleren, tvivler jeg på at bilen overhovedet kører længere. Den olie ville jeg bruge til at smøre dørhængsler med :lol: :lol:

Gearolie: 3,1L Castrol TAF-X 75W-90 O.B.S. ikke 2,5 eller 2,7 men 3,1 liter.
Castrol TAF-X 75W-90 har skiftet navn til:
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (Nachfolger für TAF-X)

Brug nogle timer til at læse i FAQen, så bliver du meget klogere ;)

Ps. En anden af vore nye kvindelige medlemmer, har lige skiftet forlygtepærer, efter opskriften her på forummet ;) ;)

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 07:13
af lille tugwell

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 07:18
af opelhaj
billig bilpleje.dk har alle olier og filtre til lupo 3l incl trykkugle til billig pris. leveret direkte til din dør fra dag til dag

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 10:08
af 383CI
haraldsdal skrev:Hold da op, hvis jeg havde vidst at der kom så præcise svar så hurtigt, så havde jeg da meldt mig ind i klubben meget før. Min Lupo er mit smertens barn, den har kostet mig mange penge i reparationer, men har også ført mig vidt omkring i Europa.

Så er det jo godt du har fundet siden, her er samlet en utrolig stor viden om Lupoèrne og deres fejl. Den ALLERSTØRSTE fejl er, uden tvivl, at køre dem til service og reparation hos VW.
Lupoèn var VW`S prestigeprojekt, så vi kan lave en bil der kan køre 33,3km/l og så glemte de ellers alt om det, og den. Ikke fordi VW ikke kan kludre i deres andre modeller, det er bare ikke omtalt her, men fred med det.
Den næststørste fejl "man" kan begå er, efter min overbevisning, at begynde at afvige fra råd omkring olie, gearolie osv. her. Det har mange betalt dyrt for, andre, ink. mig selv har kørt op mod 1/2 mill. km. uden det store bøvl.
Hvis Lupoèn skal være så økonomisk som vi gerne vil, så find en af det her anderkendte der kan lave dem. Kender ikke til vag-tech.dk men umiddelbart kunne det være et bud. Uden at vide det er det ikke urealistisk du kan kommer på halv servicepris i forhold til skræksceneriet VW som det absolut værste.
Her er mange der gerne vil hjælpe, men surf lidt rundt. De fleste mærkværdigheder er afklarede,men der kan selvfølgeligt komme flere til, det er jo ved at være gamle biler.

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 14:07
af Thore J
sussi skrev:
G060 726 A2 is the mineral-based G052 OEM gear oil, hvis du kommer den på gangstelleren, tvivler jeg på at bilen overhovedet kører længere. Den olie ville jeg bruge til at smøre dørhængsler med :lol: :lol:
Ah ja.. Så er det vist ikke sjovere... ;)

Gear oil, betyder betyder tandhjulsolie - er i dette tilfælde (ud fra nummeret), original VW gearkasseolie - men det er noget skidt, som selv VW vist ikke engang bruger mere.. brug det til gearkassen på en gammel puch monza eller bedre endnu smid det ud .. og hold dig til TAF-X på lupoens gearkasse :-)

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 14:27
af opelhaj
Og mangler du varenumrene ved billig www.billig-bilpleje.dk så bare lige skriv så kan jeg sende dem til dig

Re: gearkasse olie.

: fre 15. mar 2013 16:45
af sussi
Thore J skrev:
sussi skrev:G060 726 A2 is the mineral-based G052 OEM gear oil, hvis du kommer den på gangstelleren, tvivler jeg på at bilen overhovedet kører længere. Den olie ville jeg bruge til at smøre dørhængsler med :lol: :lol:
Ah ja.. Så er det vist ikke sjovere... ;)
Det er skam ramme alvor ;) dine dørhængsler holder da garanteret op med at hyle, hvis du bruger den. 8-)
Og forøvrigt er vi jo næsten enige, du vil bare smide en god dørhængselolie ud, jeg foreslog noget fornuftigt at bruge den til ;)
M.v.h. Sussi