Side 1 af 3
Batteri eller generator?
: fre 30. dec 2011 11:16
af Jurger
Så gik lupoen død. Inden jeg går ud og invistere i et nyt batteri har jeg lige prøvet mig lidt frem.
Bilen begyndte at lyse med ABS lampe og derefter batterilampe, efter jeg slukkede motoren kan bilen nu ikke starte igen.
Efter at have monteret et andet batteri kan bilen nu starte men jeg kan ikke måle højere end 11-12 volt. Burde lade strømmen ikke ligge højere over batteriet?
Derfor er min spørgsmål. Er det min generator der er død, og bilen derfor har suttet alt saft og kraft ud af et velfungernede batteri.
Bilen er en Lupo 3l årgang 2004
Er lidt en haster
Mvh Jesper
Re: Batteri eller generator?
: fre 30. dec 2011 11:31
af Jurger
Har lige målt på generatoren. Den siger 10 volt. Når motoren køre og 11 når den er stoppet.
samtidig blev batteriet afladt så der nu ikke er mere strøm på.
er det en ny generator. eller kan der være andet. stik, sikringer, m.m. der kan være skyld i det.
Re: Batteri eller generator?
: fre 30. dec 2011 14:01
af Jurger
kan søge mig til at det kan være spændingsregulatoren (laderelæet) der sidder på generatoren. kan jeg på nogen måde kontrollerer om det kun er den.
der er alligevel 1500 kr til forskel om det kun er den eller hele generatoren.
og i så fald det er en ny generator. er det så en 90 eller 120 Ah der skal bruges
Re: Batteri eller generator?
: lør 31. dec 2011 09:38
af Kim B Olesen
Som udgangspunkt skal en generator lade godt 14 volt - det er næsten helt sikkert "laderelæet" men tjek nu lige om resten af generatoren er ok - det kunne vel også være en dårlig forbindelse og om den larmer når den kører rundt - hvis den skal skiftes - kan du ikke se hvad der står på den om det er en 90 eller 120 ah
Re: Batteri eller generator?
: lør 31. dec 2011 15:15
af Jurger
den larmer ikke og snurre perfekt rundt.
kan jeg ikke udelukke en dårlig forbindelse når jeg måler direkte på generatoren, så skal det da ihvertfald være inde i den.
har ikke set noget om det er 90 eller 120 på den. hvor skal det stå på den?
Re: Batteri eller generator?
: søn 1. jan 2012 13:23
af Kim B Olesen
Der kan jo også være dårlig forbindelse inde i den - men jeg tror det er "laderelæet" men der ingen garanti
der plejer at sidde et typeskilt på en generator - der kan man se hvor stor den er
Re: Batteri eller generator?
: man 2. jan 2012 02:01
af ph.
OR Auto Elektro
Metalbuen 26
2750 Ballerup
Tlf.: 44 68 03 23
jeg ville køre herhen med generatoren i hånden og tage stilling ud fra hvad han sagde efter at ha haft tester på
Re: Batteri eller generator?
: lør 7. jan 2012 19:22
af Jurger
Tusind tak for hjælpen alle sammen.
Har idag skiftet spændingsregulator, købt hos Mekonomen til 500 kr. Ca.
Skiftede den selv. Ingen problemer i det.
Brugte denne anvisning til at pille generatoren af.
viewtopic.php?f=22&t=1217&p=11740&hilit ... tor#p11740
Så nu spinder den lille bil igen
Valgte dog at tage hele remstrammeren af. Og det er nemt at montere igen.
Smed den i en skruestik, drejede fjedderen rundt med en 16 nøgle, brugte et bor af passende størelse til split.
Efter montering på generator satte jeg den samme 16 mm fastnøgle på igen og spændte fjedderen op igen via at fæstne en snor i gaffelenden. Dermed kunne jeg løsne, hive splitten ud og stille og roligt sænke remstrammeren ned mod
Må dog som slut sige. Der er altså en hel del mere plads i min gamle golf 2
Mvh Jesper
Folk der har bare lidt kendskab til hvad vej en skruetrækker skal vende kan sagtens give sig i kast med det. Følg anvisningen og det hele siger sig selv når man står med det
Re: Batteri eller generator?
: lør 7. jan 2012 20:24
af Kim B Olesen
Super den kører igen - dejligt det bare var det
det var da en billig rep
Re: Batteri eller generator?
: ons 31. okt 2012 19:40
af KMDTHY
Fruen ringede igår med fejlbeskrivelsen "ØØøøøhhmmm ABS lampen lyser, radioen tænder og slukker.... nu står der en stor røgsky ud i venstre side"
Mit svar: "SLUK DEN BIL, NU!"
Så måtte jeg afsted med horn og lygter, hun skulle jo på arbejde
Det vidste sig at være en regulator som din
Ps. røgskyen var grundet oliefyret der blev sur over for lav spænding
Her er lidt billeder af operationen:
Re: Batteri eller generator?
: ons 31. okt 2012 19:49
af Kim B Olesen
Ja med den beskrivelse kan alle jo få
og skynde sig af sted inden hun får den kørt helt i sænk
Re: Batteri eller generator?
: tors 1. nov 2012 03:34
af KMDTHY
Re: Batteri eller generator?
: tors 1. nov 2012 03:35
af KMDTHY
Re: Batteri eller generator?
: tors 1. nov 2012 16:05
af Jurger
Hvordan kan det være det som oftest er fruen der ringer og siger den er gal med bilen. i mit tilfælde var det også fruen der ringede. er bare ikke nævnt da jeg mente det var irellevant
men godt at høre det ikke var være.
hvordan kan det være den gav en sort røgsky. kører du med fyret som tilskud?
Re: Batteri eller generator?
: tors 1. nov 2012 16:09
af KMDTHY
Jurger skrev:
hvordan kan det være den gav en sort røgsky. kører du med fyret som tilskud?
Det brænder i 30min fra det bliver tændt, og kører hun efter 20min, så brænder den 10min mens der køres.... Hun nåede kun 3km hjemme fra, så gik det galt.
"Den var også lidt svær at starte" kom hun på efterfølgende.... no shit Sherlock
Re: Batteri eller generator?
: fre 2. nov 2012 12:41
af Jurger
HEHE
Ja de har sku en sjov tilgang til mekaniske ting en gang imellem.
på den gamle golf 2 (frue bilen) fandt jeg også ud af da jeg kørte i den, at halvdelen af gummiet på viskerne manglede, her måtte jeg også lige spørge om hvorfor hun ikke sagde noget.
svar:
jhaa de har godt nok heller ikke været så gode i den sidste lange tid. (her kan man også kun sige
no shit Sherlock)
med hensyn til fyret slukker jeg det nu gerne inden jeg kører hvis ikke de 30 min er løbet helt ud
Re: Batteri eller generator?
: fre 2. nov 2012 19:38
af Plop
Jeg tror jeg kan slå den med fruen, da hun tabte det ene baghjul, heldigvis ude i gårdspaldsen, men alligevel.
Lejet var slidt helt igennem, og meldingen var at den da godt nok havde sagt lidt omme bagfra
Og der var Shit Sherlock
Re: Batteri eller generator?
: fre 9. nov 2012 22:47
af Liltorp
Plop skrev:Jeg tror jeg kan slå den med fruen, da hun tabte det ene baghjul, heldigvis ude i gårdspaldsen, men alligevel.
Lejet var slidt helt igennem, og meldingen var at den da godt nok havde sagt lidt omme bagfra
Og der var Shit Sherlock
Kvinder og mekanik
Re: Batteri eller generator?
: fre 9. nov 2012 23:24
af ph.
Jurger skrev:
med hensyn til fyret slukker jeg det nu gerne inden jeg kører hvis ikke de 30 min er løbet helt ud
Hvorfor det??
Re: Batteri eller generator?
: lør 10. nov 2012 00:24
af sussi
Det gør jeg også, hvorfor skulle jeg ikke, bilen er jo allerede dejlig varm.
M.v.h. Sussi